RECENSIE: Junior Boys - Waiting Game

Junior Boys
2023-02-25 Junior Boys is een Canadese pop-/electronicagroep, bestaande uit Jeremy Greenspan en Matthew Didemus. Waiting Game is de zesde volwaardige plaat van Junior Boys. De formatie bracht haar eerste plaat in 2006 uit. Ze gaan dus al een tijdje mee in het muziekcircuit. Dit is de tweede plaat die op het City Slang label wordt uitgebracht.

Waiting Game begint met een tinnitussignaal en dan komt de bas rustig in, waarna er soundscapes bij komen. De gehele plaat draait om atmosfeer in plaats van melodieën. Tussendoortje ‘It Never Occurred To Me’ is hierdoor zelfs storend tegendraads. ‘Thinking About You Calmes Me Down’ is het meest vlotte nummer, waarbij deze op elk moment kan uitbarsten in een heerlijke soulvolle groove. Halverwege het nummer gebeurt dat ook net; maar toch zet men het net niet door en wordt de rem er weer opgezet. ‘Yes II’ is dan wel moderne soul, maar met elektronica.
‘Dum Audio’ is een soundscape waarbij het lijkt alsof je naast een ziekenhuis bed zit met bliepende monitoren. Met ‘Samba On Sama’ horen we de fraaiste songstructuur met pulserende soundscapes, vocoder vocalen en Aziatische muzikale invloeden. Het nummer benadert David Sylvians’ ‘Brilliant Trees’, en is er een nummer met een kop en staart. Daarnaast is het met 6 minuten ook het langste nummer van een plaat die na 38 minuten alweer voorbij is. De hoogtepunten zitten in de laatste 2 nummers, want ook afsluiter ‘Waiting Game’ heeft een lekker relaxed ritme waarbij je jaren ‘70 softrock hoort, ware het niet dat dit een moderne variant is met elektronische beats zonder gitaren.

Waiting Game stuitert qua aanzetten en leuke aanzetten heen en weer, maar beklijft niet. De repeatknop wordt niet gevonden terwijl er fraai gemusiceerd wordt.
Al met al is het een aardige plaat met electronische popsoundscapes, met af en toe soulvolle invloeden. Een ideale soundtrack voor een arthouse film.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Junior Boys Label:City Slang