RECENSIE: Epinikion - Inquisition

Epinikion
2023-03-30 Epinikion is een nieuwe Belgisch-Nederlandse symfonische metalband die in 2020 het levenslicht zag. De band is opgericht door toetsenist Renate de Boer en gitarist Robert Tangerman die beiden uit de topsport afkomstig zijn. Samen met zangeres Eleonora Damiano, gitarist Levent Gasgil en bassist Emre Demir, plus nog flink wat gasten is het debuutalbum Inquisition opgenomen.

De Inquisitie is blijkbaar nog altijd een tot de verbeelding sprekend onderwerp om over te schrijven en vooral metalbands willen deze wrede rechtbank nog wel eens als onderwerp opvoeren. Het verhaal van Inquisition gaat over ene Eleanor die voor de inquisitie wordt gebracht. Zij zou zich bezig hebben gehouden met ketterij, maar de werkelijke ‘misdaad’ is dat zij een relatie is begonnen met Luca, de zoon van een van de rechters van de inquisitie. Na een lange strijd weten Luca en Eleanor te overwinnen. Het lijkt wel een sprookje, en dat is het bijna, en Epinikion weet er meer dan een uur muziek, als een soort rockopera, omheen te breien.

De symfonische metal van Epinikion is geheel volgens de blauwdruk zoals we dat we van tal van symfonische metalbands al kennen. Het is zeker niet heel bijzonder maar zeer behoorlijk uitgevoerd op wat schoonheidsfoutjes na. De stem van Eleonora Damiano is prima. Licht nasaal, maar verzuipt soms wat in het bombastische geluid, waarbij ze dan wat afgeknepen gaat zingen. In de rustiger stukken komt zij nog het best tot haar recht, waarbij zij vooral in het rustig beginnende ‘Sail Away’ een glansrol vervult, maar ook op het sterke ’Love So Sublime’ goed uit de verf komt.

Het is goed voor de afwisseling dat er flink wat gastrollen zijn vergeven op dit lange album. Laura Guldemond (Burning Witches) geeft met haar rauwe rockstem een zeer overtuigend optreden in ‘False Faced Demons’. Het zorgt er voor dat deze track een van de hoogtepunten op het album is. Daarnaast is er een prominente gastrol van Loek verlaan (ex-666 the Nightmare) in ‘Stand Up And Fight’. Ook goed gedaan, al kraakt hij soms een licht vals nootje. Tamara Bouwhuis van Dim Crimson mag haar prachtige stem laten horen op ‘In The Middle Of The NIght’. Monique de Bruin (ook ex-666 The Nighmare) en Debby Zimmerman (Bad Barracuda) zingen dan nog de sterren van de hemel in de korte ballad ‘If I Could Turn Back Time’ (geen cover). Van wie de grunt is in het afsluitende ‘The Courage To Change’ vermeldt de historie niet, maar de combinatie met een prima prestatie van Eleonara maakt dit vlotte nummer een van de beste op Inquisition dat nog niet onderscheidend genoeg is om een echt overrompelende indruk achter te laten. Maar potentie is er wel degelijk.
Recensent:Jan Didden Artiest:Epinikion Label:Eigen Beheer
Cover Carnal Desecration - Sacrificial Death

Carnal Desecration - Sacrificial DeathAls het om metal gaat is België tegenwoordig een grote leverancier. De...