RECENSIE: Special Interest - Endure

Endure
2023-04-29 Ook zo gek op de combinatie van punk- en dansmuziek? Niet? “If you don’t like it you can fuck right off”, aldus Alli Logout van Special Interest. Het viertal uit New Orleans brengt je deze tekst ter ore op ‘LA Blues’, het laatste nummer van hun derde album. Zij hebben sinds hun debuut, Spiralling[2018], weinig aan agressie ingeboet. Ook op Endure roeren zij hun mondje en weten een no nonsense mix te brengen van no-wave punk met pop-, disco- en house beats. Met Nathan Cassiani op basgistaar; Maria Elena op gitaar en Ruth Mascelli - die voor de elektronica inclusief beats zorgt- , wordt het een heerlijke muzikale warboel.

Binnenkomer ‘Cherry Blue Intention’ werkt al direct aanstekelijk. Het simpele “OK alright, OK alright, let’s ride” refrein brengt je in een opgejaagde jaren tachtig sfeer. De discobeat van ‘Herman’s House’ zorgt eveneens voor een prima dansnummer, totdat je de tekst onder ogen ziet. Het vertelt het verhaal van Black Panther Herman Wallace die veertig jaar onterecht heeft vastgezeten in een isolatiecel. Hij beschreef zijn droomhuis aan artiest Jackie Sumell, die deze als een buurthuis voor de jeugd wilde bouwen. Het loopt slecht af: Wallace overlijdt drie dagen nadat hij is vrijgelaten en vastgoedontwikkelaars zijn Sumell te snel af. Het levert wel een mooie songtekst op: “We’ll all be Basquiats for five minutes or Hermans for life/So when I say build I mean dream, because that’s all we got promised”.

Na het stevige en schreeuwerige ‘Foul’ komt de soul-disco van ‘Midnight Legend’. Hier laat het kwartet horen ook melodieuze R&B te kunnen maken. Het is terecht dat dit nummer als single is uitgebracht, ook al is het niet representatief voor het album. Nee, luister dan naar de grimmige slow burner ‘Love Scene’ of de droge drumklanken op ‘My Displeasure’, waar een bas doorheen dreunt. Nog maar te zwijgen van de agressie op ‘Impulse Control’ (“Cut the shit you son of a bitch/you are better off sucking on ya mommy’s tit/ What a joke you call yourself woke”). ‘Concerning Peace’ is al niet veel milder als zij Black Power activist Stokely Carmichael aanhalen ( “We are not concerned with peace/Peace is not of our concern” ). Het is maar goed dat zij heel even een rustmomentje inlassen als zijnde ‘Interlude’.

Endure, het derde album van Special Interest, kent geen zwak moment. Dit is een band die met overgave hun visie op de wereld verkondigd en de luisteraar een verfrissende stomp in de maag bezorgt. Was pijn altijd maar zo fijn.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Special Interest Label:Rough Trade Records
Cover Camilla George - Ibio - Ibio

Camilla George - Ibio - IbioOp het derde album weet Camilla George haar Afrikaanse wortels te...