RECENSIE: Ellen Arkbro & Johan Graden - I Get Along Without You Very Well

Arkbro
2023-05-30 Mocht Radiohead nog naar een ideale openingsact zoeken, dan kunnen ze met het Zweedse duo Ellen Arkbro & Johan Graden weinig fout doen. De neoklassieke klanken die zij laten horen op hun laatste album, passen prima bij de muziek van de Britse band. Het is overigens niet zo dat het tweetal op zoek is naar een hoofdprogramma om te ondersteunen. De componiste Arkbro is met haar werk al Europa rondgegaan. Optredens in prestigieuze zalen, zoals de Barbican (London), GRM (Parijs) en de Filharmonie in Keulen zijn voor haar geen uitdaging meer. Daarnaast is Graden een multi-instrumentalist die zich vrij beweegt tussen klassieke muziek en hedendaagse jazz en daardoor veel gevraagd wordt in de alternatieve muziekscene.

Na hun eerste samenwerking in 2017, For Organ And Brass, pakken zij de draad weer op. Waren het toen nog langgerekte soundscapes, op hun tweede uitje zijn het korte nummers waar vooral traditionele (blaas)instrumenten de overhand hebben. Dat I Get Along Without You Very Well een stuk langer klinkt, komt doordat beide musici de tijd nemen om het geluid over te brengen. Een typisch voorbeeld is ‘Out Of Luck’, waar de piano de ijle zang van Arkbro samen weet te laten smelten met de basklarinetten. Hier hoor je dat de drum maar een enkel moment voor een opleving zorgt….en dit is nog wel een van de meest uptempo nummers!

De meeste composities beginnen met het invallen van Arkbro’s stem met bijvoorbeeld een klarinet (‘Close’) of piano (‘All In Bloom’). Hierna wijden de nummers verder uit, waarbij het experiment niet uit de weg wordt gegaan. Vaak werkt het, maar niet altijd. Op afsluiter ‘Waqt’ hoor je dat de tergend langzame zang niet synchroon loopt met de ingetogen muziek. Arkbro heeft moeite met de toonhoogte, waardoor het maar goed is dat het nummer snel is afgelopen. De compositie die hier aan vooraf gaat, ‘Love You, Bye’ is daarentegen zo goed dat het sluitstuk juist tegenvalt. Het spaarzaam gespeelde kerkorgel van de St Jacobs Kyrka in Stockholm wordt dusdanig opgezweept door het complexe samenspel van basklarinet en tuba met speelse drumpartijen dat het wonderwel goed uitpakt.

Arkbro heeft na haar eigen minimalistische, instrumentale, drone album Chords [2019] letterlijk haar stem gevonden. Dankzij landgenoot Graden zet ze een gedurfd album neer, waar haar breekbare stem ons zachtjes toefluistert. De combinatie met koperblazers zorgt voor een bepaalde spanning die nergens tot rust komt, ondanks de gecreëerde stiltes. Liefhebbers van Sigor Ros en het solowerk van Thom Yorke zullen de composities op waarde kunnen schatten.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Ellen Arkbro & Johan Graden Label:Thrill Jockey Records
Cover Gold Panda - The Work

Gold Panda - The WorkZes jaar geleden dacht Derwin Dicker dat hij met Good Luck And Do You Best...