RECENSIE: Gnod & White Hills - Gnod Drop Out With White Hills III

Gnod
2025-06-01 Gnod en White Hills flikten het al eerder. Hun krachten bundelen voor een fijne psychedelische collab. In 2008 brachten ze al eens samen de platen Aquarian Downer en Drop Out uit en in 2010 zag Gnod Drop Out With White Hills II het levenslicht.

Het uit Manchester/Salford afkomstige Gnod maakt hypnotic, riff-driven music met een voorliefde voor kraut- en spacerock en allerhande aanverwante psychedelica. Het uit New York afkomstige White Hills klinkt al minstens zo bevlogen als hun Britse vrienden. Beide bands zijn graag geziene gasten op avontuurlijk ingestelde festivals in het zwaardere segment, getuige de gezamenlijke albums Live At Roadburn 2012 en Live At Roadburn 2022.

Met de Drop Out Series begonnen de bands zo’n vijftien jaar geleden. Het nieuwe dubbelalbum Gnod Drop Out With White Hills III bevat volgens beide bands de director’s cut ofwel de definitieve versies van al eerder opgenomen songs als ‘Drop Out’, ‘Run-A-Round’, ‘Spaced Man’ en ‘Wellhang’.

Elk album bevat vier lang uitgesponnen songs. De meeste klokken ruim over de tien minuten. En of dat nog niet genoeg is, worden de liefhebbers naast het dubbelalbum ook nog getrakteerd op een derde, digitale plaat met nummers als ‘Per Sempre’ (extended version) en de Gnod track ‘Nothing Neu! Under The Sky’.

Het resultaat klinkt magistraal. Het bezwerende ritme van ‘Drop Out’ opgebouwd vanuit een baslijn, repetitief drumwerk, elektronica en hier en daar een strategisch geplaatst belletje, houden Gnod & White Hills met gemak tien minuten vol. Ze worden zelfs niet afgeleid door de zwaar overstuurde gitaar die na vier en een halve minuut zijn intrede doet.

Vervolgens blijft het gezongen/uitgesproken mantra van ’Run-A-Round’ nog wel even nagalmen in je kop. Maar veel tijd voor nagenieten is er niet want het is alweer tijd voor ‘Wellhang’, dat met ruim zeven minuten zelfs aan de korte kant is. Het op een zware gitaarriff gebaseerde ‘Spaced Man’ is een waardige afsluiter van album nummer één. In deze heavy track komt ook nog het nodige vocale geweld aan bod.

De track ‘Air Streams’ op album nummer twee is een herbewerking van de twee afzonderlijke songs ‘Air’ en ‘Streams’, afkomstig van de eerdere Drop Out Sessions. En op het vocale ‘Unify’ wordt het wah-wah pedaal nog even vakkundig van een dikke laag stof ontdaan.

De verschillende muzikale invloeden van Gnod en White Hills komen mooi samen op de nieuw gearrangeerde songs. Want niet alleen de usual suspects als psychedelica, spacerock en krautrock komen ruimschoots aan bod, maar ook minder voor de hand liggende invloeden zoals de artwave van bands als This Heat en Section 25 en de progfolk van Mike Oldfield zijn hoorbaar op Gnod Drop Out With White Hills III. En dat is beslist geen straf.

Gnod en White Hills beheersen daarbij de kunst van het weglaten. Cut the crap! lijkt het motto. Gnod en White Hills tonen zich daarmee op de definitieve versies niet alleen masters of the universe maar ook meesters in effectiviteit!
Recensent:Bart Slaats Artiest:Gnod & White Hills Label:Thrill Jockey Records
Cover Ghost - Skeletá

Ghost - SkeletáHet nieuwste album van Ghost , Skeletá , ligt al weer eventjes in de...

Cover Bloomfield - Bloomfield

Bloomfield - Bloomfield Het uit Zuid-Holland afkomstige Bloomfield is aan een tweede leven...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT