RECENSIE: Aiala & Eltornado - Demons

Aiala
2023-07-31 De plaat Demons doet denken aan dag en nacht. Zwart aan de bovenkant en wit aan de onderkant, waarbij het er op lijkt dat de witte kant naar boven optrekt. Aiala is voor deze plaat een samenwerking aangegaan met Eltornado. De vorige plaat van Aiala 2021 Earth Oddity was een soloplaat. De Spaanse verschijning uit Barcelona weet het zomerse gevoel lekker over te brengen. Deze nieuwe plaat heeft meer elektronische DJ vibes door de toevoeging van Eltornado. De jazzinvloeden zijn wat minder aanwezig dan haar vorige plaat en het is meer R&B geworden. Aiala & Eltornado gaan op deze plaat meer de kant van Mary J. Blige op. Haar stem is soepel, snel en accentloos. De plaat is Engelstalig, op het Spaanstalige nummer ‘Donde Nos Lleve El Viento’ na.

‘Demons’ valt op door blazers en gaat over de donkere kant van de demonen. Het titelnummer is wel meteen het hoogtepunt van de plaat. Het nummer eindigt met een mooi outro waarbij de blazers fraai met de gitaren afwisselen. ‘Take A Deep Breath’ heeft lekkere scratches en een lekker uptempo zomerse vibe. De muziek van deze samenwerking zorgt ervoor dat de voetjes van de vloer gaan.

Demons is een onderhoudende, recht toe recht aan R&B plaat die lekker weg luistert. De plaat heeft een wat meer DJ gevoel. De nummers ‘Love And Power’ en ‘Honey’ krijgen een lekkere Eltornado remix behandeling. Het zijn twee nummers van haar eerdergenoemde vorige plaat. ‘Love And Power’ was al een van de betere nummers van die plaat en eigenlijk past dit nummer prima in deze stijl. We horen nog iets meer blazers en nog meer DJ feel. Je zit voor je het weet te feesten op Ibiza en te dansen op deze lekkere dance groove. ‘Honey’ heeft een lekker basloopje en danst ook lekker weg. ‘Take A Deep Breath’ zag in 2021 al het daglicht. ‘Don’t Care’ is een lekkere zwoel zomeravondnummer met lekkere beats en een pulserende DJ beat ,die best in een lange uitvoering op de plaat had mogen staan. Stiekem dus toch het tweede hoogtepunt en een echte single kandidaat. Het is een nummer over lekker losbandig leven en we kijken waartoe dat lijdt. Maar neem wel het heft in eigen hand dames, brengt Aiala ons bij.

Aiala heeft door de samenwerking met Eltornado het meer feestkarakter van haar vorige plaat ingeruild voor een meer volwassen DJ vibe, die het in de disco’s goed zal doen. Alleen op het enige Spaanstalige nummer komt dat fiesta gevoel nog beperkt terug. Dan merk je ook dat ze een mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt met Demons. De plaat is een mooie mix tussen een DJ feel en een R&B plaat met zomerse accenten.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Aiala & Eltornado Label:Xango Music
McEntire

H.C. McEntire - Every AcreNa veertig seconden luisteren weet je, dit gaat heel mooi worden. Every Acre...