RECENSIE: the Bullfight - Het Interview

Bullfight
2024-09-13 Het is elke keer afwachten waar The Bullfight mee komt als zij nieuw werk uitbrengen. Ook deze keer weten zij te verrassen. Naast een plaat op wit vinyl, publiceren zij nu ook een boek. Het betreft de debuutroman van Thomas van der Vliet, Het Interview. Wanneer je het boek opent zit er in beide kaften een CD. Eén bevat de muziek van de plaat, Amen Demon; de ander de Score behorende bij het verhaal. Daarnaast bevat het boek zwart witte linoleumsnedes van Hélène Bautista en een downloadcode om de roman te beluisteren. Deze wordt ingesproken door Alex Roeka en is dus ook een genot voor het oor.

Het is vooral genieten van het geheel: het project zit vakkundig in elkaar. Je kunt stellen dat Van der Vliet aan alles heeft gedacht. Er is zelfs een poster gevoegd over de (fictieve) film die in het boek voorbij komt. Het verhaal is simpel, maar goed geschreven. Een jonge, door ambitie gedreven cynische journalist interviewt een arrogante, uitgerangeerde acteur die meer loslaat dan hij had gewild. De bijbehorende Score heeft een aantal uitschieters, zoals het door strijkers gedomineerde ‘The Butterfly And The Dawn’; het dreigende ‘Smith & Wesson’ en het uitgesponnen spanningsveld van ‘Victor’. Het instrumentele werk doet niet onder voor dat van de nummers van Amen Demon, al is het even wat anders.

Dat album staat vol met nummers die we van The Bullfight gewend zijn. De pop noir, geschreven en gezongen door Nick Verhoeven wordt hier afgewisseld door nummers geschreven en gezongen door Daisy Cools. Dat levert een hoop moois op. Het melancholische ‘All The Little Things’ en het Nick Cave-achtige ‘Putain’ wordt zo gecompenseerd door de zacht gezongen ballade ‘Morning Came Slowly That Day’. Doe daar nog het fantastische saxofoongeluid van Dick Ronteltap bij op zowel ‘Santa Maria’ als het titelnummer en The Bullfight heeft wederom een prachtige plaat afgeleverd.

Het instrumentale ‘Brad Pitt’ is een van de uitschieters op het album. Je hoort Ronteltrap stoom afblazen in de dikke minuut dat het nummer duurt en de ritmesessie (drummer André van den Hoek en Eddie Kuijpers op basgitaar) voelt hem perfect aan. Aan de andere kant is ‘All That’s Left’ een pareltje, dat bij elke luisterbeurt beter lijkt te worden. Als Cools, onder begeleiding van een orgel en viool, je bezweert met “Is it only me in this sleeping world”, ga je voor de bijl.

The Bullfight onderstreept nogmaals hoe goed zij zijn als collectief en hoeveel liefde zij hebben voor de verschillende kunstvormen. Film, literatuur, muziek en illustraties: het zit er allemaal in. Het is alleen jammer dat het album maar vijfendertig minuten lang is, al heb je dan wel heel wat moois in handen. Waar zouden ze de volgende keer mee komen..?
Recensent:Hendrik Goos Artiest:the Bullfight Label:Brandy Alexander Recordings
Cover On Solid Ground - On Solid Ground

On Solid Ground - On Solid Ground On Solid Ground is een Nederlandse rootsrockformatie die eind vorig jaar...

Cover Deecracks - 20 Years. A Frantic Effort

Deecracks - 20 Years. A Frantic Effort Deecracks is een punkrocktrio uit Klagenfurt, Oostenrijk met een voorliefde...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT