RECENSIE: the Bullfight - Whisper In The Dark For Me

Bullfight
2018-02-16 Huiskamerconcerten zijn voor bands en voor voor singer-songwriters een goede manier om hun muziek onder de aandacht te brengen en op een laagdrempelige manier wat geld te verdienen. Het komt niet vaak voor dat opnamen van zo’n optreden uiteindelijk tot een nieuwe uitgave leiden. De Rotterdamse formatie The Bullfight was echter zo te spreken over de opnames van hun concert dat ze besloten het op plaat uit te brengen. En wanneer je Whisper In The Dark For Me beluistert snap je wel waarom.

De tien nummers klinken namelijk erg overtuigend. Voor de huiskamersetting werden sommige liedjes van passende arrangementen voorzien en dat pakt erg goed uit. De band verstaat de kunst om goed gebruik van dynamiek in hun geluid te maken. Ze laten regelmatig stiltes vallen in hun donkere nummers en waar nodig zetten ze accenten lekker dik aan. Dit is goed te horen in het fraaie ‘The Ballad Of Martin Van Dongen’. Zanger en tekstschrijver Nick Verhoeven is een echte verhalenverteller en daardoor is samen met zijn zangstem en de duistere muziek de vergelijking met Nick Cave snel gemaakt.

Ook de toevoeging van viool helpt daarin mee, die voor mooie emotie zorgt in bijvoorbeeld 'This Village’s Lonely Pastor', maar ook sinistere passages benadrukt. Uiteraard staan er een aantal spannende ballads op zoals ‘Bamboo Knife Woman’ en 'The Storm Behind Our Smiles'. De toon van het album is zoals te verwachten niet erg vrolijk maar het feestelijke ‘The Ballroom Blitz’ zorgt ervoor dat er ook wat licht schijnt in de duisternis.

Met deze huiskamersessie laat The Bullfight horen hoe goed ze kunnen spelen, maar vooral ook hoe goed ze zijn in het componeren en arrangeren van hun muziek. Het is geen triviale opgave om muziek te maken die zich naar alle omstandigheden vormt. Door uiteindelijk met een ander pallet hun muziek in te kleuren, maken ze de nummers geschikt voor een andere omgeving, zonder dat dit ten koste gaat van de dynamiek en kwaliteit. Misschien dat juist deze muziek zich hier goed voor leent en dat er een goede keuze in bruikbare liedjes is gemaakt. Maar het feit dat hun muziek zo krachtig overeind blijft in een huiskamer onderschrijft de klasse van deze band.
Recensent:Ronald Kats Artiest:the Bullfight Label:Brandy Alexander Recordings
Cover Nai Palm - Needlepaw

Nai Palm - NeedlepawDe Australische zangeres Nai Palm , die ooit begon als frontvrouw van de...