RECENSIE: Sahra Halgan - Hiddo Dhawr

Sahra
2025-06-06 Somaliland moet bijzonder zijn. Dit Afrikaanse land wordt tegenwoordig gezien als een soevereine staat binnen Somalië, maar wordt door maar één land officieel zo erkend: Ethiopië. Het was de enige mogelijkheid voor dit buurland om toegang tot havens te verkrijgen. De strijd om onafhankelijk duurt nog steeds voort en Sahra Ahmed Mohamoud, oftewel Sahra Halgan, wakkert deze aan met haar derde album Hiddo Dhawr (“Behoud de cultuur”). Het is tevens de naam van een cultuurcentrum dat zij oprichtte in haar geboorteplaats, de hoofdstad Hargeisa.

Zij kreeg de bijnaam Halgan (“vechter”) toen zij zich als verpleegster aansloot bij Somali National Movement en zo haar steentje bijdroeg aan de onafhankelijkheidstrijd (1981 – 1991). Zij lijkt weinig van haar felheid te hebben verloren. Wanneer je de garagerock hoort op opener ‘Sharaf’, dan lijkt het erop alsof ze nog elke dag ten strijde gaat. Ook de spanning die ‘Hooyalay’ weet op te wekken, draagt bij aan de onrust die zij af en toe op het album uitstort. Dit is geen vrouw die met zich laat sollen!

Haar liefde voor haar geboorteland is groot. Nadat zij twintig jaar in Lyon (Frankrijk) verbleef als politieke vluchteling, wilde zij zo snel mogelijk terug. Het kostte Chris Uberman weinig moeite om haar te strikken voor de film Sahra Halgan Returns To Somaliland [2013] waar haar terugkeer naar Hargeisa in werd gedocumenteerd. Zij heeft in die tijd letterlijk een goede band opgebouwd in het land dat haar asiel verschafte. Met Aymeric Krol (van het Frans-Malinese BKO Quintet) op drums en percussie; gitarist Maël Salètes (Orchestre Tout Puissant Marcel Duchamp, L’étrangleuse) en nieuwe aanwinst Régis Monte op keyboards.

Hoe goed dit viertal elkaar weet te vinden, hoor je door het gehele album heen. Of het nu het opzwepende ‘Somaliland Ani Adi’ is of de rustige afsluiter ‘Dareen’, de muzikanten weten keer op keer de emotie in de stem van Halgan goed aan te voelen en deze gepast te ondersteunen. Zij weten ook nog enige ruimte voor experimenteren te vinden, waardoor de nummers toch net even wat anders klinken. Luister maar eens naar ‘Liilaw’ met gesproken tekst en het titelnummer waar schreeuwende gitaarriffs prima blijken te passen bij de traditionele Somaliland folk. Hoe dan ook, het is de stem van Halgan die keer op keer domineert.

Wat is Hiddo Dhawr een prachtige manier om kennis te nemen van de cultuur van Somaliland. De zangkracht van de “vechter” zegt genoeg over de boodschap die ze over wilt brengen. Halgan laat horen dat er meer is dan woestijnrock in de hoorn van Afrika.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Sahra Halgan Label:Xango Music
Cover The Snuts - Millennials

The Snuts - MillennialsHoe het de mannen van The Snuts is gelukt om tien jaar buiten de...

Cover Gordan - Gordan

Gordan - Gordan Het Duitse Glitterbeat label, onderdeel van Glitterhouse Records, is...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT