RECENSIE: The Blackout - We Are The Dynamite!

The Blackout - We Are the dynamite
2007-10-05 Nog een band uit Wales, naast de Lostprophets, die wel van een stevige beuk, wat humor en melodieuze lijntjes houdt. Het is tijd voor The Blackout en aan de titel te zien gaat er hier heel wat gebeuren. The Blackout met We Are The Dynamite!.

The Blackout bestaat uit zes kerels afkomstig uit Merthyr Tydfil te Wales. Sean Smith (vocals), Gavin Butler (vocals), James Davies (gitaar), Matthew Davies (gitaar), Rhys Lewis (basgitaar) en Gareth Lawrence (drummer) hebben zojuist hun eerste full- length album uitgebracht. Eerder brachten ze al een EP uit genaamd ‘The Blackout! The Blackout! The Blackout!’ waarmee ze op tour werden genomen door enkele grotere jongens en uiteindelijk dus voor elkaar kregen om een cd op te nemen.

Met wat hulp van producer Ramesh Dodangoda (Bullet For My Valentine, Funeral For A Friend, Ian Watkins) start deze plaat. We Are The Dynamite is het enige wat we horen gedurende anderhalve minuut, hierna gaat het los met ‘I’ve Got Better Things To Do Than Die Tonight’. Zeer heftige titel maar een wat minder heftig nummer. Zeer teleurstellend, vooral als je nagaat dat op de EP vooral de wat ruigere sound overheerst. Dan moet ‘I Know You Are, But What Am I?’ ons maar overtuigen. Gelukkig komt dit nummer op tijd. Met de geniale tekst I Want To Taste Those Lips, Why Don’t You Shake Those Hips? barst dit nummer wel degelijk los. Live waarschijnlijk een van de hoogtepunten van de show, mits ze dit nummer mogen spelen.

Gezien de volgende titel zal het stel vaak filosoferen na het genot van een paar ‘pints’. ‘Spread Legs, Not Lies’ is een leuke titel, het nummer is nog beter. Eindelijk krijgen we het gevoel of we echt naar The Blackout zitten te luisteren. De balans tussen Sean (vocals) en Gavin (vocals) is eindelijk lekker om naar te luisteren. Sean zet zijn scream wat vaker in wat hem beter afgaat dan zijn cleanere stem. Al een paar weken geleden werd de eerste single en video van dit album uitgebracht. ‘The Beijing Cocktail’ is een haast misplaatste grap op deze plaat. Een standaard emo/ punk nummer dat dit album moet promoten?

Gelukkig gaat het na dit nummer weer bergopwaarts met ‘Murder In The Make Believe Ballroom’ en ‘Prepare For A Wound’. Ze gaan hier verder waar ‘Spread Legs, Not Lies’ stopte. Lekkere screams, mee blèr stukjes en de nodige humor staan garant voor twee heerlijke nummers. Vervolgens een nummer wat ook al op de EP stond maar op dit album onder een andere titel erop staat, ‘Its High- Tide Baby’ zal het meezing nummer worden tijdens het optreden met de lekkere Whoooo-Whoooo.

Met de afsluiters ‘TOPS OFF PARTY’ en ‘She Is Macho’ nemen ze nog even een paar vrouwen in de zeik. Wie dit mogen zijn zul je zelf moeten invullen want hier komen we er niet uit. Als laatste is daar ‘Life & Death Space’ wat een rustige afsluiter vormt van dit album.

Ze zijn zeker geen dynamiet. Maar voor iedereen die het emocore beluisterd zal dit toch zeker een aanrader zijn. De nodige humor zal er voor zorgen dat de plaat leuk blijft en aan de bandfoto te zien zullen de vrouwen wel aan een ander stuk dynamiet denken.
Recensent:Twan Scheffers Artiest:The Blackout Label:Fierce panda
Ben Mono - Hit the Bit

Ben Mono - Hit the BitThe Chemical Brothers vermengden hun stuwende dance-beats al in een vroeg...