RECENSIE: Reverend Organdrum - Hi-Fi Stereo

Reverend Organdrum – Hi-Fi Stereo
2008-02-08 Neem een stap terug in de tijd naar de late jaren ’50 en de vroege jaren ’60 door dit album te beluisteren. Op het achttien tracks bevattende album Hi-Fi Stereo zijn maar twee songs te vinden waarin gezongen wordt: enkel het zevende en veertiende, respectievelijk ‘Bim bam baby’ en ‘Ain’t that a kick in the head’ bevatten vocalen met enkele dezelfde zinnen die herhaald worden. Dit album is een regelrechte heropleving van het succes van sterren als onder andere Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Buddy Holly. TV- en filmthema’s komen op het album terug, zoals in ‘James Bond theme’, een herkenbare song en daardoor een leuke toevoeging aan het album. ‘Black and crazy blues’ is een echt bluesnummer, en samen met deze stijl staan ook swing, soul en jazz naast rock ’n roll centraal op het album.

Doordat zestien van de achttien songs instrumentaal zijn, behoort de muziek min of meer tot de achtergrond, zonder tekst maar met veel orgel is de muziek lichtelijk saai. Het geheel klinkt wel professioneel en de geluidskwaliteit is goed. Wie deze muziek zou moeten aanschaffen is een raadsel, het is te verwachten als liftmuziek of in de telefonische wacht bij een bedrijf. Het klinkt wel lekker, je kan er heerlijk op swingen op schoolfeesten, bruiloften of partijen, maar voor je dit album draait om er intensief naar te luisteren…? Okee, misschien bij het doen van de afwas.

Het instrument dat centraal staat op dit album is zonder twijfel het Hammond B-3 orgel. De band heeft onder andere Booker T. & the MG’s als voorbeeld, ze heeft respect voor Jimmy Smith en andere jazz en rock organisten. De line-up - gitaar, orgel en drums - is afwisselender dan die van vele andere trio’s, er is een voller geluid en het bied meer of andere mogelijkheden dan met een basgitaar.

Dominee Horton Heat, a.k.a. Jim Heath, bracht al eerder het studioalbum ‘Revival’ uit. Dit is het eerste album van het side-project Reverend Organdrum, want wat hij normaal doet, klinkt wat anders. Hij verspreid ‘rockabilly gospel’ over de hele wereld en wil altijd zijn muzikale vocabulaire uitbreiden, vandaar ook dit nieuwe project. In dit project zijn zij drie, wat oudere mannen die het gewoon leuk vinden om muziek te maken.
Recensent:Annet Haggeman Artiest:Reverend Organdrum Label:Yep Roc Records
The Fleshtones - Take a Good Look

Fleshtones - Take a Good Look The Fleshtones maakt al meer dan 30 jaar muziek en was onderdeel van de...