RECENSIE: Werring - So Strange

Werring - So strange
2008-04-12 Werring bestaat uit de twee Groningse broers Erwin en Roeland Werring, en deze mannen zijn goed bezig. Zo tekenden ze een Amerikaans platencontract voor vijf albums, en werkten ze o.a. met producer Mike Shipley. Deze beste man werkte eerder al met o.a. Shania Twain, Def Leppard, Aerosmith en Van Halen. Ik geef toe, behoorlijk wat ‘namedropping’, maar het zijn dan ook geen lullige wapenfeiten, toch? De begeleidende biografie waar deze feiten (uiteraard) ook in vermeld worden wekt dan ook behoorlijke verwachtingen.

Wat direct opvalt, is dat de broertjes Werring gaan voor een erg gelikt, Amerikaans geluid waar een flinke scheut 80’s invloeden in verwerkt zitten. De biografie rept over Duran Duran en INXS. Ik zou daar zelf graag ook nog Frankie Goes to Hollywood en een band als EMF aan willen toevoegen. Vooral op het laatste liedje op deze single, 'The edge of life', klinkt de band als een bijna ideaal huwelijk tussen INXS en Frankie Goes to Hollywood. Met name de zang roept deze vergelijkingen meerdere malen op.

Maar het gaat hier natuurlijk om de titelsong So strange. Dit is een catchy rocker volgens beproefd 80’s concept. Waar moet je dan aan denken: een pakkende opening om daarna terug te vallen op rustige coupletten, vervolgens een sterke pre-chorus met oeh-ah koortjes die opbouwt naar een sterk refrein dat direct blijft hangen. En de productie bevat uiteraard allerlei productionele foefjes (hoezo 80’s?), en rijgt de diverse lagen toetsen, lekker functionele basspartijen en het gelikte gitaarwerk mooi aaneen. Knap gedaan.

Of de Werring broertjes hiermee wereldfaam ten deel gaat vallen waag ik echter te betwijfelen. Daarvoor mis ik (in ieder geval op deze single) iets ‘eigens’. Maar laten we voor de broertjes Werring hopen dat ik het mis heb.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Werring Label:Tunetribe Recordings
Wreckyard - Dawn

Wreckyard - Dawn Wreckyard werd vernoemd naar de autosloperij en textielfabriek waar de band...