RECENSIE: Belle and Sebastian - The BBC Sessions

Belle and Sebastian - The BBC sessions
2008-12-02 Belle and Sebastian is en blijft een bijzonder gezelschap. Een jaar of twee geleden bleek dat ook weer tijdens Lowlands, waar het gezelschap de Grolsch moeiteloos inpakte met hun ontwapenende liedjes en de charmes van frontman Stuart Murdoch.

De band is inmiddels alweer sinds 1996 actief, en heeft in al die jaren bepaald niet stil gezeten. Zeven officiële albums en één compilatie werden tot nu toe uitgebracht, waarbij de band zich stapje voor stapje wist te ontwikkelen tot de succesvolle formatie die het nu is. Met die ontwikkeling kwam ook een steeds gepolijster geluid om de hoek kijken. Het voorlaatste album Dear Catastrophe Waitress (uit 2003 alweer) werd zelfs geproduceerd door grootheid Trevor Horn, en leverde de band prompt een bescheiden hitje op met ‘Step into my office, baby’.

Veel fans van het eerste uur hielden hun hart vast en vreesden dat de band zou verworden tot een gelikte popband die vanaf dat moment aalglad geproduceerde commerciële albums zou gaan uitbrengen. Die vrees kon na het daaropvolgende album The Life Pursuit gelukkig gelijk weer overboord. De relatief onbekende Tony Hofner produceerde het album, en de band liet zich van haar meest veelzijdige kant horen zonder hun unieke charmes uit het oog te verliezen.

En voor de fans die tóch nog vol weemoed alleen de eerste albums van de band beluisteren, is er nu The BBC Sessions. Deze compilatie bevat opnames van de band uit de periode 1996-2001. Juist, precies de periode voordat de band min of meer doorbrak. Oude favorietjes als ‘Like Dylan in the movies’ en ‘Judy and the dream of horses’ vind je hier in een relatief sober jasje terug. De liedjes zelf staan hierdoor zeker bij die eerste opnames centraal, en tonen aan hoe enorm sterk de liedjes van de Schotten zijn. De onweerstaanbare melodieën vliegen je om de oren, en als de band bij bepaalde opnames ook nog eens hun blazers van stal haalt is het feest helemaal compleet. Prachtig gewoon, hoe het spelplezier van de opnames af spat. Luister maar eens naar ‘Sleep the clock around’ en probeer daar maar eens bij stil te blijven zitten.

Het meest bijzondere aan deze compilatie zijn misschien nog wel de vier liedjes die de band in 2001 opnam bij de legendarische John Peel. Deze vier tracks zijn nooit eerder op een album uitgebracht en bevatten de laatste opnames met Isobell Campbell, die later met Mark Lanegan twee mooie albums zou uitbrengen. Fans van Campbells heerlijk dromerige stemgeluid kunnen zich laven aan ‘The magic of a kind word’ en ‘Nothing in the silence’. Deze laatste song is zo mooi melancholisch, dat het onbegrijpelijk is dat de band deze nooit eerder heeft uitgebracht.

The BBC Sessions tonen weer eens aan dat Belle and Sebastian een uniek gezelschap is dat gekoesterd dient te worden.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Belle and Sebastian Label:Jeepster Recordings
Deviation – A Gentelmen’s Agreement