RECENSIE: C.R. Avery - Magic Hour, Sailor Songs

C.R. Avery – Magic Hour Sailor Songs
2008-12-05 C.R. Avery is afkomstig ui Vancouver, Canada en dat er wel eens vaker vreemde muziek vanuit dat land ons bereikt, was al langer duidelijk. Maar C.R. Avery vormt de overtreffende trap van vreemd. Magic Hour Sailor Songs is een wonderlijke combinatie van spoken word, rauwe blues, klassieke strijkers en de human beat box van Avery. En dat soms allemaal in één song, apart is het zeker en soms zelfs bizar, maar toch staan er ook wel degelijk een paar goede songs op dit album. Het blijft echter vooral een curiositeit dit album, dat zich altijd op een grens van absurditeit en muzikaliteit begeeft.

Het begin is vermoeiend en geen vat op te krijgen. ‘The Boxer Who Just Returned From London’ is even vreemd als hemeltergend als geniaal in al zijn gekte. Spoken word dat al stotterend overgaat in een human beat box en dan op een achtergrond van strijkers. Dergelijke staaltjes zullen het hele album door de kop op steken en daar tussen staan redelijk conventionele blues songs met country invloeden. Magic Hour Sailor Songs wordt zodoende een nauwelijks te bevatten album, dat inzicht geeft in een zeer vrije geest, die Avery zeker is. Voor een buitenstaander is dit echter niet altijd goed te plaatsen en is Magic Hour Sailor Songs vooral ook een bijna schizofreen werkstuk geworden

De verhalen die C.R. Avery vertelt zijn al even bizar. ”As Ghandi doing Murphy Brown doggy style” uit ‘St-Marie’, waarin ook nog good old Hank Williams langs komt in dit compleet absurdistische verhaal. Afsluiter ‘The Ballad Of Charlie Parker And Patsy Cline’ is een tamelijk langdradig verhaal van ruim 8 minuten op een achtergrond van klassieke strijkers, waarin veel grote muzikanten bezongen worden en waar Avery een hommage lijkt te geven aan muzikale helden uit vervlogen tijden, uiteraard met zijn inmiddels bekende absurdistische twist.

Magic Hour Sailor Songs is met afstand het meest bizarre wat uw recensent tot dusverre dit jaar ter ore kwamen. Een volstrekt unieke mix van spoken word, human beatbox en blues maakt dit tot een bijzonder origineel album, maar ook een onbegrijpelijk album. Tussen alle gekte door staan er ook nog een paar conventionele songs op Magic Hour Sailor Songs, maar die worden qua aandacht weggedrukt door alle gekte op het album. En de op het eerste oor conventionele bluessongs zijn ook niet bijster interessant of sterk. Wie op zoek is naar absurde singer/songwriters moet zeker een keer naar C.R. Avery gaan luisteren, voor minder avontuurlijke muziekliefhebbers heeft Magic Hour Sailor Songs weinig te bieden.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:C.R. Avery Label:Bongo Beat Records
Project Wildeman – Cirkel Der Beschaving

Project Wildeman - Cirkel der BeschavingPoëzie en muziek, het is een gevaarlijke combinatie. Soms pakt het goed uit (...