RECENSIE: Napalm Death - Time Waits for no Slave

Napalm Death – Time waits for no slave
2008-12-25 Men zegt altijd om een oudgediende voor te stellen dat er geen introductie nodig is. Helaas is het vaak wel het geval omdat de jeugd zijn 'roots' nooit wil leren. Napalm Death bestaat al vanaf 1982 (!), ze hebben zo'n beetje de term 'grindcore' uitgevonden en hebben een indrukwekkende lijst met uitgaven achter hun naam. Napalm Death weet niet te stoppen met platen maken en dit altijd met kwaliteit zo kijkende naar hun laatste uitgave. We zullen kijken of Time Waits for no Slave ook van zulk dergelijke kwalitatief niveau is als zijn voorganger.

Inmiddels is het allang geen grind meer bij de heren uit Birmingham. Maar tijdens het beluisteren van het nieuwe album krijg ik toch het idee dat Barney en co na al die jaren erop achteruit gaan in snelheid, dit misschien maar een klein beetje. Natuurlijk kan dit niet negatief zijn, vooral als je als Napalm Death door de jaren heen de zoveel ervaring hebt opgebouwd en dit onder andere door goede beheersingsinstrument uit. Helaas zijn er wel dingen die slijten – neem bijvoorbeeld de stem, Barney had op Order of a Leach nog een bijna verstaanbare, glasheldere grunt. Nu klinkt hij vies en minder verstaanbaar. Dit is ook niet negatief en kan zelfs zijn charmes hebben, maar persoonlijk vind ik het als een regenbui bij een romantisch diner in het kaarslicht.

De drijfveer van Napalm Death om zo lang zulke harde muziek te maken is deze krankzinnige wereld waar we in leven. Wat ik al eerder aangaf is dat ik merk dat de snelheid er een beetje uitgehaald is. Of dit met ouderdom te maken heeft of niet – zo erg is dit niet, je merkt dat Napalm Death nog steeds pissed- off is in de muziek. Maar die clean, half- zang, in bijvoorbeeld de titeltrack mochten ze van mij weglaten. Dit haalt de snelheid enorm uit de muziek, iets waar veel metalbands tegenwoordig op hun snuffert gaan.

Op de enkele kritische puntjes past dit album net zo goed tussen platen als Harmony Corruption, Order of the Leech en The Code is Red...Long Live the Code. Helaas zou ik wel zeggen dat dit het minste album is, maar een slecht album van Napalm Death is ook een goed album in death- metal. Hou jij van harde muziek en ben jij het niet eens met de wereld zoals deze vandaag de dag in elkaar steekt? Dit is je band/cd.

Eerdere recensies van Napalm Death:
- 02-09-2006: Smear Campaign.
Recensent:Willem Schutte Artiest:Napalm Death Label:Century Media