RECENSIE: Still Flyin' - Never Gonna Touch the Ground

Still Flyin' - Never Gonna Touch The Ground
2009-05-08 Bij de artiestennaam Still Flyin' en de albumtitel Never Gonna Touch The Ground hebben we al een aardig hoog zweefgehalte bereikt. Tellen we daar bij op dat de website van deze super band te vinden is op de URL www.takeyourshoesoffyoudontneedtheminthesky.com en het plaatje is compleet. Deze muziek moet wel bijna in het hokje We're so happy, 'cause were so high passen. Wie de schoen past, trekke hem aan; en waar de schoen wringt, daar trekken we hem uit. Met andere woorden; voorgaande omschrijving past Still Flyin' ten dele. De meerstemmige multi-instrumentale muziek heeft zeker een hoog vrijheid-blijheid-gehalte. Maar dat zweverige, dat is wel met een flinke knipoog.

Toen singer-songwriter Sean Rawls naar San Fransisco verhuisde, vroeg hij praktisch iedereen die hij kende of ze bij hem in de band wilden, wat resulteerde in een eerste repetitie met vijftien man. Veel minder zijn het er niet geworden; naast een behoorlijke club vaste muzikanten, vermeldt de Myspacepagina van de band nog een hele rits namen van mensen die ook wel eens mee willen doen.

We zoeven wat vooruit en komen terecht in 2009. Still Flyin' brengt een album uit, genaamd Never Gonna Touch The Ground, dat in Europa verschijnt op Moshi Moshi Records. Dat label heeft onder andere Bloc Party, The Rakes en Hot Chip in het artiestenlijstje staan, maar ook Tilly and The Wall en Architecture in Helsinki. Vooral tussen die laatste twee kan wel een vergelijking met Still Flyin' worden getrokken. Het vrolijke, gekke geluid van Architecture in Helsinki horen we bijvoorbeeld terug op het nummer 'Good Thing It's A Ghost Town Around Here', een nummer met meerstemmige zang, percussieritmes en de nodige blazerspartijen.

Waarschijnlijk het opvallendste nummer van het album, heet 'Forever Dudes' en lijkt te gaan over de dudes die samen deze band vormen. Over vrienden die met zijn twintigen in een bus stappen om waar ze maar terecht komen een feestje te bouwen. "So we all jumped into the party busâ... It's forever dudes... And now every time that my screen lights up, I hope it's forever dudes..." Meer dan de rest van het album neigt dit nummer naar ska, dankzij het basloopje, de goed vertegenwoordigde blazers en het stemgebruik van de leadzang.

Het lijkt misschien een voor de hand liggende vergelijking, gezien het aantal bandleden en het pretentieloze "gezellig samen muziek maken", maar ook een vergelijking met de Zweedse band I'm From Barcelona blijft niet achterwege. Vrolijke achtergrondkoortjes, een aardige variatie aan instrumenten en maffe teksten; we horen ze allemaal terug bij Still Flyin'.

Vergelijkingen genoeg en de vraag rijst dan ook wat deze dudes uit California toevoegen aan het bestaande bandaanbod. De zwartkijker zal zeggen "Niet veel". Aan de andere kant is er altijd vraag naar bands als Still Flyin', die vol frisse moed een goed feestje willen bouwen op één van de zomerfestivals deze zomer. Wij geven ze het voordeel van de twijfel en verwachten positiviteit en energie op De Affaire op 18 juli in Nijmegen.
Recensent:Ike Breed Artiest:Still Flyin' Label:Moshi Moshi Records
Sophie Hunger – Monday’s Ghost

Sophie Hunger - Monday's GhostDe Zwitserse Sophie Hunger is geboren in Bern. Als dochter van een...