RECENSIE: Nneka - To and Fro

Nneka – To And Fro
2009-08-17 Wat kan het toch oneerlijk verdeeld zijn in muziekland. Nneka heeft al twee meer erg sterke albums uitgebracht, waarbij de kritieken steevast zeer positief waren. Toch is zij tot nu toe slechts in zeer kleine kringen bekend. Met haar mix van soul, R&B, hiphop en roots invloeden, weet ze echter altijd weer te overtuigen. Hoewel ze daarbij vaak vergeleken wordt met Lauryn Hill, durf ik zelfs te beweren dat deze dame de voormalige frontlady van The Fugees overklast.

Na debuut Victim Of Truth en opvolger No Longer At Ease is To And Fro een leuk vormgegeven boxje van haar eerste twee albums, aangevuld met een derde CD vol live tracks, non-album tracks en clips. Een soort overzicht van haar werk tot nu toe dus. Het valt daarbij op dat de van oorsprong Nigeriaanse maar in Hamburg wonende zangeres van begin af aan al duidelijk weet wat zij wil. De zinderende mix tussen westerse invloeden en haar Afrikaanse roots is al sinds haar debuut een genot om naar te luisteren. Ze weet de luisteraar zowel in te pakken met soulvolle sexy soul, als te overdonderen met felle politieke songs.

Het is niet alleen de kwaliteit en de veelzijdigheid van het songmateriaal dat ijzersterk is. Het is met name de voordracht van de dame die ervoor zorgt dat je aandacht niet verslapt. Nneka legt enorm veel van haar persoonlijkheid in haar voordracht, waardoor de boodschap van de songs feilloos overkomt. Er zijn maar weinig zangeressen die zó zwoel en sexy maar kort daarop ook zó militant kunnen klinken. En dat ze het ook live waar kan maken, bewijst de openingstrack ‘Lost Souls’ van de bonus CD. Met de overtuigingskracht van een vrouwelijke Bob Marley bewijst ze aan haar stem en één akoestische gitaar genoeg te hebben om diepe indruk te maken.

De afgelopen maanden was ze enkele keren in ons land voor o.a. een optreden op het Festival Mundial en radio optredens bij Giel Beelen en Jan Douwe Kroeske. Laten we hopen dat ze daarmee veel nieuwe zieltjes heeft gewonnen, en dat ze binnenkort weer naar ons land komt voor optredens. Nneka verdient het om veel, heel veel gehoord te worden. Laat Nederland dan maar het goede voorbeeld geven, zodat de rest van de wereld kan volgen.

Eerdere recensies van Nneka:
- 29-05-2008: No Longer at Ease.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Nneka Label:Groove Attack