RECENSIE: Ancient Astronauts - We Are To Answer

Ancient Astronauts – We Are To Answer
2009-07-15 Je kunt stellen dat het hiphopgenre zich anno 2009 in een vreemde positie bevindt. Het genre wordt commercieel uitgemolken, maar is nog altijd springlevend in het alternatieve circuit, waardoor het zich nog wel degelijk ontwikkelt. Hoewel? Het alternatieve circuit grijpt nog altijd nadrukkelijk terug op het verleden -de jaren '80-, maar met de huidige technieken klinkt dat juist nog altijd modern en opwindend. Dat gezegd hebbende kunnen we Ancient Astronauts bespreken. ‘Antieke Astronauten’ dus en die naam is niet uit de lucht gegrepen. De Duitsers hebben een modern geluid, een interessante insteek, experimenteren, zijn vernieuwend en opwindend. Toch hoor je de jaren ’80 hiphop er overduidelijk in terug.

En woord vooraf: We hebben hier te maken met een werkelijk subliem album. Opwindend van begin tot eind, genre-overschrijdend, vernieuwend en intens. We Are To Answer bevat dertien nummers en slechts de helft hiervan kent vocalen. Het album start met de dromerige nummers ‘From the Sky’ en ‘I Came Running’, nummers die vol zitten met scratches en sampletjes, nummers die doen denken aan solowerk van MixMaster Mike van the Beastie Boys. De eerste vocalen horen we van Bootie Brown en Imani. Het zijn rappers van de legendarische Amerikanen van The Pharcyde en we horen hen op ‘Classic’ en is een fantastische hiphop-track. We gaan drum ’n bassend verder met ‘Dark Green Rod’. Drummer Ulf Stricker heeft hier z’n medewerking aan verleend. Het tweede sublieme hiphopnummer is ‘Risin High’ met Raashan Ahmad. Deze rapper is vooral te horen op compilaties en verleent dikwijls gastbijdrages op albums en heeft een echte jaren ’80 rapstem. Hierna volgt de rust van ‘Lost in Marrakesh’, waarin we de violen horen en ons wanen in het Verre Oosten. Geweldig, wederom.

En zo switchen we van stijlen, waarin de beat en de sfeer het belangrijkste zijn. Binnen die ruime kaders kunnen we We Are To Answer plaatsen. Het reggae-nummer ‘All of the Things You Do’ is het minst goede nummer, maar scoort toch zeker een ruime voldoende. Absolute hoogtepunt zit echter aan het einde van de cd. ‘Surfing the Silvatide’ met zangeres Bajka is prachtig. Bajka lijkt qua stem een beetje op Roisín Murphy, de voormalig zangeres van Moloko.

We Are To Answer verdient een aantal luisterbeurten, zowel van hiphopliefhebbers als van liefhebbers van lounge, soul, dance en pop. IJzersterk debuut.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Ancient Astronauts Label:ESL
Kennedy – Life is a party