RECENSIE: The Flare-Up - Whip'em Good

The Flare-Up! – Whip ‘Em Hard, Whip ‘Em Good
2009-09-15 De nieuwste release op het Zweedse Criminal Records label is er eentje van de punk/rock ‘n’ roll-band The Flare-Up! met hun tweede full-length Whip ‘Em Hard, Whip ‘Em Good laten de mannen horen zeker niet zomaar een ongeïnspireerd punkplaatje in elkaar hebben geflanst. Muziektechnisch zit de nieuwe plaat namelijk prima in elkaar, wat helemaal niet vanzelfsprekend is voor punk. Waar aan het begin van de era weinig tot geen muzikale ervaring maar een hoop energie volstond, lijkt ook punk tegenwoordig aan een flinke progressie onderhevig. Zo ook The Flare-Up!, waar een conservatoriumachtergrond misschien wel tot de opties behoort.

Het album opent al direct sterk met ‘Put In A Letter’, een nummer wat bol staat van de creatieve riffjes, krachtige garage, bijna virtuoze jazzy geluidjes en een stem welke misschien wel enigszins met die van Johnny Rotten vergeleken mag worden. Op de rest van het album wordt dit kunstje zeer verdienstelijk herhaald. Op een enkel slippertje na (‘Too Many Zombies’) gaan de mannen nergens onwijs de fout in, waardoor het plaatje toch aardig doorluistert. De vergelijking met bands als The Hellacopters is gauw gemaakt, maar gebrek aan eigen identiteit is een euvel waar de heren zeker geen last van hebben. De muzikale invloeden komen sterk naar voren, maar toch weet The Flare-Up! een totaal eigen geluid te creëren.

Al met al razen de Zweden in een dik halfuur door een tiental lekkere, maar vooral technisch hele sterke garagepunksongs heen. Een echte azijnpisser kijkt zich waarschijnlijk dood op de minpuntjes, maar zeker voor de neutrale luisteraar is Whip ‘Em Hard, Whip ‘Em Good vooral gewoon een alleraardigst plaatje. Geen toppertje, maar een volgend album zou zomaar eens een hele goede kunnen worden.
Recensent:Raoul Markaban Artiest:The Flare-Up Label:Criminal Records
Reece – Universal Language

Reece - Universal Language Universal Language is het solodebuut van David Reece , gepresenteerd onder...