RECENSIE: Reece - Universal Language

Reece – Universal Language
2009-09-09 Universal Language is het solodebuut van David Reece , gepresenteerd onder de naam Reece. De geboren Amerikaan heeft in Europa wat bekendheid verworven door ooit Udo Dirkschneider te vervangen in de Duitse metalband Accept. De samenwerking duurde precies één album lang waarna Dirkschneider de microfoon weer overnam. Reece is momenteel zanger in de Zweedse band Gypsy Rose. Het uitbrengen van een soloalbum behoorde altijd tot een droom die nu eindelijk is uitgekomen.

Dat Reece ons deelgenoot wil maken van die droom is sympathiek maar had niet echt nodig geweest. Universal Language is namelijk een album dat weinig stof doet opwaaien. De meeste composities op dit album klinken nogal clichématig en blijven, op een enkele keer na, amper hangen. De muziek van Reece is gebaseerd op het jaren zeventig geluid van bands als Whitesnake, Deep Purple en Bad Company. De stem van David is ergens te plaatsen tussen Paul Rodgers en Glenn Hughes. Op zich zingt de man best aardig en zorgt met zijn bluesy stem dat de muziek een behoorlijke bluesrock draai mee krijgt, maar het is vooral het gebrek aan memorabele songs dat dit album de das omdoet. De meeste songs kabbelen rustig door en doen nergens eens de oren spitsen of de wenkbrauwen fronsen. Op zijn hoogst is het nummer ‘Rescue Me’ het meest opvallende nummer, omdat het lekker catchy klinkt. In ‘The River’ gaat Reece vocaal eens lekker tot het gaatje, maar in het overgrote deel van de composities zingt hij nogal emotieloos.

Universal Language doet geloven dat muziek over grenzen gaat, maar met dit album zal David Reece vooral de Duitse grens overgaan en ongetwijfeld warm onthaald worden. De muzikaliteit van Reece en zijn band zijn niet te betwisten, maar muziek bestaat bij de gratie van goede songs, waarvan er op dit album te weinig staan. Met wat meer compositorische hulp had er veel meer ingezeten voor Reece en zijn mannen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Reece Label:Metal Heaven
Corbelijn – Corbelijn

Corbelijn - CorbelijnRon Valeri stond eind 2005 aan de basis van Corbelijn . Hij vond in...