RECENSIE: Slipknot - 10th Anniversary Edition

Slipknot – Slipknot: 10th Anniversary Special Edition
2009-09-26 Exact tien jaar geleden was het toen de Amerikaanse metalband Slipknot met het gelijknamige Slipknot hun debuutalbum op de markt bracht. Tijd voor een feestje (maskers op!), moesten ze bij Roadrunner Records gedacht hebben, want vanaf nu ligt een heruitgave van dit album, genaamd Slipknot: 10th Anniversary Special Edition, in de winkels. Naast de originele plaat, aangevuld met enkele zeldzame demo’s, remixes en b-sides, bevat het digipack een DVD.

Allereerst de CD. Uiteraard bevat deze Slipknot-klassiekers als ‘(sic)’, ‘Wait And Bleed’, ‘Spit It Out’, ‘Purity’ en ‘Tattered & Torn’, maar wat deze uitgave speciaal zou moeten maken zijn de aanvullingen hierop. Demo’s, remixes, zeldzame b-sides: alles is uit de kast gehaald. Zodra een remix echter aangekondigd wordt als een ‘Stamp You Out Mix’ (‘Spit It Out’) of een ‘Hyper Version’ (wederom ‘Spit It Out’), begint de twijfel al te spelen. Een aantal luisterbeurten bevestigen deze gedachte, helaas: totaal geen toegevoegde waarde en al helemaal niet muzikaal verantwoord. Gemiste kans.

De DVD dan maar. De DVD bestaat uit drie delen: een documentaire, een concertregistratie en een viertal videoclips afkomstig van het album. De documentaire, of the (sic): Your Nightmares, Our Dreams getiteld, volgt de gemaskerde mannen behind the scenes in 1999, toen de band haar debuutalbum uitbracht. Dit levert enkele leuke beelden op, alhoewel het niets nieuws onder de zon is. Een leuke toevoeging is de registratie van het complete concert die de mannen gaven op Dynamo Open Air in Nijmegen in 2000. De fans die daar niet bij waren kunnen nu alsnog meeschreeuwen met Corey Taylor en zijn gemaskerde kornuiten.

Overigens is er ook een Deluxe Collector’s Edition van de plaat uitgebracht onder de noemer 10 Years of Live, Death, Love, Hate, Pain, Scars, Victory, War, Blood and Destruction. Een hele mond vol dus. Inhoud? De besproken CD/DVD, t-shirt, keychain, patch plus nog een hele zwik aan Slipknot-gadgets. Voor de echte echte fan dus. Voor de rest is de heruitgave van Slipknot een aardig hebbedingetje, al ligt dat voor het meerendeel aan de DVD.

Eerdere recensies van Slipknot:
- 01-09-2008: All Hope is Gone.
Recensent:Raoul Markaban Artiest:Slipknot Label:Roadrunner Records