RECENSIE: Cold Cave - Love Comes Close

Cold Cave - Love Comes Close]</
2009-11-30 Sinds medio jaren ’80 staan zwart geklede jongemannen en dames in donkere kelders met veel rook, strobes, wit en paars licht op desolate tonen van synthesizers en drumcomputers te dansen. Een onsterfelijk genre voor de wezens van de nacht, met donkere teksten over die wezens van de nacht, de vergankelijkheid en de keerzijde. Grote namen heeft het voortgebracht, The Sisters Of Mercy, New Order, The Cure (in haar vroege jaren), allen subliem in prachtige donkere, zwaarmoedige en depressieve klanken.

En zwaar is Cold Cave zeker. Onderdeel van de nog steeds zeer levendige Gothic scene zal de diepe stem van Wes Eisold zeker aanspreken, zeker in combinatie met de sterk op Kraftwerk, The Sisters Of Mercy en Joy Division leunende tonen er onder. De gehele 31 minuten die deze cd duurt lijkt een groot eerbetoon aan deze heren en de rest van de Cold/New Wave generatie. Hierdoor lijkt Love Comes Close een plaat die niet in de jaren ’00, maar in de jaren ’80 van de vorige eeuw is gemaakt. Niks mis mee, muzikanten hoeven immers niet altijd te vernieuwen.

Wat echter wel minder is, is de vlakheid van de plaat. Na een half uur luisteren, heb je de indruk een nummer een aantal keer te hebben gehoord of een heel erg lang nummer met kleine momenten van stilte er tussen. De negen nummers kabbelen veel in hetzelfde ritme door en de afwisseling is ver te zoeken. Als dan vervolgens nog wel erg opzichtig geciteerd wordt uit de recente muziekgeschiedenis, dan zakt de broek helemaal af (quiz: The Laurels Of Erotomania, van wie is dat synth riedeltje ook alweer?).

Gezegd moet dat Love Comes Close precies doet wat gothpop moet doen, het drijft de dansspieren. Licht trappen met gestrekte benen in je zwarte trouwjurk, maar op twee drie liedjes na is het vrij fantasieloos ingevuld. De kleine kraak en piepjes zoals in 'The Trees Grew Emotions And Died' veranderen daar weinig aan. Cold Cave maakt een kloppende plaat voor de puristen, maar laat het na er iets echts eigens in de mix te stoppen. Een avondje in de donkere danskrochten met de wezens van de nacht en je pikt band er niet uit.

Daarmee lijkt Love Comes Close gemakt voor een nichepubliek, en ook echt alleen voor hen. Cd sluiter 'I.C.D.K.' (spreek uit: I See Decay) zou nog een mogelijke dansvloerkraker kunnen zijn op een mainstream dansavond, maar daar houdt de toegankelijkheid ook wel op. In een wereld waar inmiddels met electro zoveel meer kan, lijkt Cold Cave haast muzikaal conservatisme. En dat is de dood zoals geen enkele goth hem zal en kan bedoelen.
Recensent:Tjeerd van Erve Artiest:Cold Cave Label:Matador
Jimmy Webb & The Webb Brothers – Cottonwood farm

Jimmy Webb & The Webb Brothers - Cottonwood FarmVoor het eerst werkt de legendarische Jimmy Webb samen met zijn zoons,...