RECENSIE: The New Media - Aidem wen Eht

The New Media – Aidem Wen Eht
2009-12-23 Het is niet iedereen gegeven, de mogelijkheid muziek te maken om het muziek maken. In die gelukkige omstandigheid bevonden Reinier Vermeulen en Jeroen Jaquet zich echter wel. Zodoende konden zij in alle rust en vrijheid werken aan wat in de ep Aidem Wen Eht geresulteerd heeft. En de oplettende lezer zal het misschien al wel gezien hebben, deze op het oog bizarre titel is gelijk aan de bandnaam The New Media, maar dan achterstevoren.

Zowel Vermeulen als ook Jaquet zijn geen nieuwkomers in het Nederlandse alternatieve circuit. Jeroen Vermeulen speelt gitaar en keyboards bij Elle Bandita, iets dat hij voorheen bij Solaire en A Fire From Above ook deed. Jaquet is de drummer en zanger van het niet onverdienstelijk presterende San Andreas, en daarnaast verzorgde hij vorig jaar de vocalen bij Phaedra List. Kortom, er gaat een redelijke schat aan ervaring achter deze heren schuil. En dat hoor je direct terug in het openingsnummer ‘Legacy’. De opbouw is prima verzorgd, evenals het totaal plaatje. Ondanks het ‘hobby-karakter’ van het project, hoor je daar in de opname niets van terug. Het klinkt lekker vet allemaal. Op meerdere vlakken kan deze ep zich dan ook meten met de duurdere internationale producties van genre-genoten als Lost Prophets en de Amerikaanse tegenhangers.

Evenals ‘Legacy’ klinkt ook ‘The Heart’ wat luchtiger dan het werk van bijvoorbeeld San Andreas. Zodoende bewijst Jaquet over een fraaie zangstem te beschikken. Bovendien is hij niet te beroerd om de grens zijn zangbereik in positieve zin op te zoeken, getuige meeslepende refrein van ‘Postwar’. Tot zover de ep redelijk luchtig, maar dat Jaquet en Vermeulen ook meet spannende en meer dynamische arrangementen op de proppen kunnen komen, bewijzen ze met ‘Question Everything’. Ter afsluiting klinken de stemmige pianoklanken van ‘Treasure Chest’. Het nummer lijkt in eerste instantie een klein liedje ter afsluiting, maar biedt ook wel degelijk vuurwerk in de vorm van een hemelbestormende break.

Met deze vijf nummers onder de riem bewijst het duo van The New Media dus van goede huize te komen. Hun ep is dan ook een bijzonder compleet schijfje geworden dat ongetwijfeld in de smaak zal vallen. Ze verdienen het in ieder geval.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:The New Media Label:Dying Giraffe Recordings
The Rocket - The Rocket

The Rocket - The Rocket The Rocket is een nieuwe band op het Belgische Funtime Records. Volgens...