RECENSIE: Alesana - The Emptiness

The emptiness - Alesana
2010-03-14 Het zeshoofdig screamo ensemble Alesana heeft na twee jaar haar derde studioalbum uitgebracht. The Emptiness is nog eens zo’n album dat je van voor naar achter in een ruk moet beluisteren. Er wordt namelijk een heus verhaal verteld door het hele album heen. Dennis Lee en Shawn Milke, respectievelijk de ‘screamer’ en de zanger hebben de handen in elkaar geslagen om samen een horror/liefdesverhaal te vertellen. Wat een hele verandering is in vergelijking met de vorige twee albums, waarin ze de Griekse mythologie en sprookjes beschreven.

Ondanks het feit dat Shawn Milke deze keer alleen instaat voor de zang na het vertrek van Adam Ferguson zijn ze er toch in geslaagd om een album van redelijke kwaliteit af te leveren. Sommige songs zijn al wat sterker dan de anderen, zo is ‘The Thespian’ hun eerste echte single en uitschieter in het album. De songs passen moeiteloos achter elkaar, mede dankzij korte inleidingsstukken die de situatie in het verhaal schetsen. Het verhaal valt echter iets moeilijker te volgen louter door naar de songs te luisteren. Zonder degelijke achtergrond kan de gemiddelde luisteraar er niet veel van maken, gelukkig brengt het meegeleverde boekje soelaas. Naarmate het verhaal vordert, worden de songs ook beduidend beter, zo is 'Annabel', het afsluitend liedje, een soort apoteose.

Inhoudelijk valt er dus weinig aan te merken op The Emptiness, helaas is de screamo/emo-core scene niet zo uitgebreid. In dit geval zullen echter niet enkel liefhebbers van het genre van dit album kunnen genieten. De songs zijn veel sterker dan die van collega’s als pakweg A Skylit Drive of de meeste van Breathe Carolina (alledrie producten van Fearless Records). Fans mogen de twee eersten in april zeker niet missen op Groezrock of in Amsterdam.
Recensent:Stephaan Cloet Artiest:Alesana Label:Ada Global
Allison Moorer – Crows

Allison Moorer - CrowsTwaalf jaar timmert de Amerikaanse singer-songwriter Allison Moorer alweer...