RECENSIE: 2nd Place Driver - Big Mess Ep

2nd Place Driver – Big Mess
2010-06-06 Het waren een aantal rumoerige jaren voor 2nd Place Driver. Gitarist Bart Dietvorst gaat aan de andere kant van de wereld in Australië wonen en zanger Rias Baarda kiest voor een andere muzikale koers. Roos Visser vervangt Baarda en halverwege 2009 begint de band met het schrijven van nieuw werk. De schrijfsessies resulteren in de EP Big Mess die eerder dit jaar is uitgekomen. Een goede gelegenheid om het nieuwe geluid van de band te presenteren.

Hoewel 2nd Place Driver al een noemenswaardige lijst met releases en optredens heeft opgebouwd is de grote doorbraak nog niet echt gekomen. Eind 2007 speelde de band voor Nederlandse en internationale troepen in Afghanistan. Dit bracht aardig wat persaandacht met zich mee maar daarna is het een tijd stil geweest rondom dit kwartet. Dat is mede te danken aan de eerder genoemde verhuizing van Dietvorst en de personele veranderingen.

Uiteraard brengt de wisseling van een frontman naar frontvrouw een nieuwe sound met zich mee. Visser heeft een krachtige en heldere stem. Het zou misschien iets rauwer mogen zodat het iets minder ‘safe’ is. Maar wellicht dat ze daar bewust niet voor gekozen hebben. De vijf nummers die op deze EP staan zijn allemaal uitermate melodieus. En na een aantal keer luisteren kun je probleemloos meezingen met de meeste nummers. Maar of er een radiohitje inzit is sterk de vraag.

Over het algeheel mist Big Mess toch een beetje spanning. De nummers zitten prima in elkaar maar echt gegrepen word je niet. Misschien is het de nieuwe samenstellingen waardoor 2nd Place Driver nog niet op de top van hun kunnen zitten of anders gebrek aan inspiratie. Maar dat betekent tevens dat er nog genoeg ruimte is om verder te ontwikkelen.

Eerdere recensies van 2nd Place Driver:
- 11-02-2008: Full Speed Bare Naked;
- 06-12-2006: The Hungry Ones;