RECENSIE: The Bled - Heat Fetish

Heat Fetish – The Bled
2010-06-03 Het was even stil rondom The Bled, maar dat was volgens de woestelingen uit de dorre Amerikaanse staat Arizona slechts de stilte voor de storm. Een storm die moet losbarsten met Heat Fetish, het vierde album van de band. Verwacht op basis van de titel geen zwoel zomers plaatje. Nee, de zomer die The Bled je voorschotelt is drukkend warm, waarin het meer dan eens dondert en bliksemt.

Dat begint al bij de productie, die imposant te noemen is. De drums rollen als het onweer, daarbij geholpen door de ronkende bas van Brad Murray. Ook de gitaarmuren die opgetrokken worden, zijn indrukwekkend. En dan is er natuurlijk de oerschreeuw die zanger James Isaiah Munoz in zijn strot heeft. Wat deze plaat eveneens indrukwekkend maakt is het tempo dat de heren hanteren. Niet alleen volgen de nummers elkaar in hoog tempo op, ‘Devolver’ en ‘Mouthbreather’ gaan naadloos in elkaar over, er wordt ook nog eens in een flink tempo gespeeld. Pas op ‘Need for Conspirators’ wordt er iets rustiger aan gedaan. Maar die rust echter van korte duur, getuige het uitermate felle ‘Shouting Fire in a Crowded Room’. Nee, de enige rust die de luisteraar gegund wordt, komt pas bij het outro van nota bene het laatste nummer, dat voorzien is van de toepasselijke titel ‘Crawling Home’.

Helaas wordt al dat geweld niet altijd in goede banen geleid. Dat licht met name aan de arrangementen, die vaak nogal ingewikkeld zijn. Na een aantal speelbeurten ga je onbewust verlangen naar duidelijkheid, eenvoudige ritmes en een heldere structuur.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:The Bled Label:Ada Global
Bandito - Bandito

Bandito - BanditoHet Nijmeegse Bandito zit in de lift. Kort na hun oprichting werd eind...