RECENSIE: Placebo (UK) - Covers

Placebo - Covers
2010-05-23 Toen Placebo in 2003 met een speciale uitgave van hun album Sleeping With Ghosts kwam, werd ook Covers toegevoegd als bonus-disc. Placebo had deze covers tot dan toe als b-sides toegevoegd aan haar singles. Nu brengt label EMI het album wederom op de markt. En gelukkig (en hulde, en complimenten, en chapeau) wordt het album voor een zeer schappelijke prijs aangeboden.

Een cover-album is meestal niet reuze interessant, maar Covers is zonder meer de moeite waard. Goed, deze cd is zoals gezegd al ruim zeven jaar oud, is dus een re-release en de meeste Placebo-fans en –volgers zullen het album op z’n minst al kennen, maar deze fans en volgers zullen toch moeten beamen dat Placebo alle tien de bestaande nummers een geheel eigen sound heeft gegeven. Placebo heeft de nummers echt eigen gemaakt en dat maakt vooral nummers als ‘Running Up That Hill’ (origineel van Kate Bush), ‘The Ballad of Melody Nelson’ (origineel van Serge Gainsbourg), ‘Holocaust’ (origineel van Alex Chilton), ‘I Feel You’ (origineel van Depeche Mode) en ‘Jackie’ (origineel van Sinéad O’Connor) erg de moeite waard. Met name ‘Running Up That Hill’ heeft een geweldige sfeer in zich, terwijl ‘I Feel You’ zo’n fantastisch, pompeus gitaarmiddenstuk heeft, die Placebo zo kenmerkt.

De cd zal dus zo’n 8 euro gaan kosten, afhankelijk van waar je ‘m aanschaft. Voor een cd van ruim zeven jaar oud is dat behoorlijk schappelijk, maar veel mensen zullen het album al door- en door kennen. Opvallend is overigens wel dat Placebo zich via haar website nadrukkelijk distantieert van deze heruitgave. Het zorgt wellicht voor een wrange bijsmaak bij deze heruitgave, maar ach. Veel stelt deze heruitgave dan ook niet voor. Covers brengt je niets nieuws en is daardoor niets meer dan een hebbedingetje.

Eerdere recensies van Placebo:
- 19-06-2009: Battle for the Sun;
- 26-10-2004: Once More With feeling, singles 1996-2004