RECENSIE: Griffin - Not Wise Enough To Think Smart

griffin-notwiseenoughtothinksmart
2005-04-24 Vanaf het moment dat de eerste tonen uit de speakers komen heeft Griffin mijn aandacht te pakken. Vol spanning vraag ik mijzelf af of ik eindelijk weer naar een album aan het luisteren ben dat is gemaakt door mensen die echt van muziek houden. Ruim driekwartier later is het antwoord JA!

De bandleden van Griffin zijn al enige jaren bezig om door te breken in Nederland. Na het winnen van een talentenjacht en een clip op een lokale zender, volgde er een demo cd en een EP. Het succes van deze opnames bleef niet onopgemerkt en de band werd gevraagd om in het voorprogramma te spelen van inmiddels gevestigde bands (Millionaire, Danko Jones).

Op Not Wise Enough To Think Smart zijn duidelijk invloeden te horen van bands als Nirvana, Ramones en Blink 182. Toch weet de band een eigen geluid te creëren. Zanger / gitarist Bastiaan Wetting weet de luisteraar te boeien door zijn pakkende gitaarpartijen. Als zanger lijkt hij echter soms iets te geforceerd te zingen. Hier moet gelijk aan toegevoegd worden dat hij op nummers als Always Complicates, Nothing To Die For en I Didn’t Change A Thing bewijst een uitstekend zanger te zijn. Maar ook Niels van den Berg (drums) en Marc van der Meer (bas) verdienen een compliment en zijn muzikanten die hun instrument goed beheersen. De grootste kracht van Griffin is misschien wel dat ze veel energie uitstralen en dat ze er voor de volle 100% voor gaan.

Dit album bestaat uit elf goede nummers en is een aanrader voor iedere liefhebber van stevige gitaarmuziek. Met hun debuut album Not Wise Enough To Think Smart, bewijst Griffin dat er wel degelijk talent in Nederland aanwezig is en dat we niet altijd onze ogen op het buitenland moeten richten. Wanneer de band zich blijft ontwikkelen staat niets hen meer in de weg om de rest van Nederland te veroveren.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Griffin Label:MSR
Geen Coverart Beschikbaar

Willy Willy & The Voodooband - Hellzapoppin'Dat België een land is dat vele goede muzikanten uit de alternatieve scène...