RECENSIE: The Quireboys - Live in London

The Quireboys - Live in London
2010-12-10 The Quireboys worden in Amerika vaak The London Quireboys genoemd, hoewel de band afkomstig is uit het Britse Newcastle. De belangrijkste dagen voor de band waren begin jaren ’90 toen ook Guns ‘n’ Roses nog hard aan de weg timmerde. Het album A Bit of What You Fancy uit 1990 was een belangrijke zet voor de band, maar ook Bitter Sweet & Twisted kreeg de nodige aandacht. Axl Rose vroeg de band toentertijd persoonlijk om mee te touren op de Use Your Illusion-tour. Ook had de band toen nog de beschikking over de inmiddels overleden studio-superdrummer Ian Wallace. In 1993 werd er besloten om de band op te heffen, in 1995 werd de band kortdurend heropgericht, maar de definitieve heroprichting gebeurde in 2001. Fans van het eerste uur aanbidden de band nog steeds, maar de grote nieuwe doorbraak in Nederland laat nog op zich wachten. In 2004 werd een live-opname gemaakt in de legendarische Marquee Club in Londen die nu op cd en dvd verschijnt. Zanger Spike en gitarist Guy Griffin zijn nog steeds de stabiele factoren in de band, maar de rest is inmiddels vervangen.

Je kan veel zeggen over het live-album, bijvoorbeeld waarom het nu pas uitgegeven is, maar ik durf wel een balletje op te gooien dat The Quireboys een stuk levender zijn dan Guns ‘N’ Roses. De nummers van het eerste uur zoals ‘Misled’ en ‘Hey You’, maar ook nieuwere nummers beuken door je speakers. De schorre stem van zanger Spike misstaat de muziek geen moment. De hardrock die sterk ondersteunt wordt door rock ’n roll pianoloopjes en een stevige drumset maken een goede indruk. De glamrock van nummers zoals ‘Show Me What Ya’ Got’ laat het geluid horen van een doorgewinterde topband. Niet alleen klopt het nummer goed, ook de gitaarsolo’s zijn niet van de lucht. Ook nummers zoals het karakteristieke ‘Tramps & Thieves’ maken het live album tot een succes.

The Quireboys zijn meer dan een stel koorknapen. Het is verwonderlijk dat ze de afgelopen 10 jaar niet meer bekendheid hebben verworven gezien hun kwalitatief hoogstaande hardrock. Misschien dat dit live-album daar verandering in gaat brengen. Live in London is in ieder geval een solide, hard maar melodieus album geworden. Misschien is dat al wel genoeg reden om een zes jaar oud concert op een cd te zetten.
Recensent:Erik Oudman Artiest:The Quireboys Label:Aces High Promotion
Pauline – Colorblind

Pauline - ColorblindAl van kind af aan is Pauline Klever bezig met muziek. Ze nam al snel zang...