RECENSIE: Gang Of Four - Content

Gang Of Four – Content
2011-01-28 Gang Of Four is een zeer invloedrijke band uit de post-punk periode. Hoe invloedrijk precies blijkt echter pas in het eerste decennium van de 21e eeuw. Bands als Radio 4, Bloc Party en Franz Ferdinand gaan met het geluid van Gang Of Four aan de haal en worden daarmee behoorlijk succesvol. Als reactie besluit de band in 2005 om de beste nummers uit hun succesperiode opnieuw op te nemen. Het resulterende album, Return The Gift, roept nogal gemengde reacties op.

Nu is er voor het eerst sinds 1995 een echt nieuw studioalbum van Gang Of Four, getiteld Content. Hierop keert de band, die nog voor de helft uit originele leden bestaat, met succes terug naar het geluid van hun eerste paar platen. Dat betekent dus een gestript punkgeluid met krassende gitaren, tegendraadse ritmes en opruiende teksten.

‘She Said “You Made A Thing Of Me”’, de openingstrack van Content begint tamelijk relaxed, haast ingehouden, maar verderop wordt het nummer wat harder. ‘You Don’t Have To Be Mad’ is een typisch Gang Of Four nummer met een tegendraads ritme en een heerlijk krassende gitaar. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld ‘I Can’t Forget Your Lonely Face’ en het nogal drukke ‘You’ll Never Pay For The Farm’. Deze laatste track wordt ook gekenmerkt door uitstekend baswerk.

In ‘It Was Never Gonna Work Out Too Good’ haalt de band met veel succes de vocoder van stal. De vervormde stem past perfect bij het trage nummer en draagt bij aan het, spacey geluid.

Het enige mindere nummer op Content is het tamme ‘A Fruitfly In A Beehive’. Deze zeurderige weet eigenlijk geen seconde te boeien, maar gaat vreemd genoeg wel in je hoofd zitten. Tegenover deze ene misser staan gelukkig veel goede songs.

Een belangrijk minpunt van Content is het feit dat het album weinig toevoegt. Het is niet zo dat Content een slap aftreksel is van het oudere werk, maar het album is toch wel duidelijk minder urgent en waarschijnlijk vooral interessant voor de fans. Wie eens wil horen waar Franz Ferdinand en anderen de mosterd haalden, kan beter één van de eerste drie albums van Gang Of Four beluisteren.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Gang Of Four Label:Grönland / Rough Trade
The Chimney – The One

The Chimney - The One The Chimney is een pop/rockband van eigen bodem. De groep is opgericht in...