RECENSIE: Bodi Bill - What?

Bodi Bill - What?
2011-03-04 De Duitse band Bodi Bill beschrijft hun nieuwe album What? als "een vrolijke reis met een open einde. Een nieuwsgierige zoektocht vol enthousiasme en een onweerstaanbare drang om alles vast te leggen wat ze onderweg tegenkomen." Met eerder uitgebrachte albums zoals No More Wars, Next Time en de internationale compilatie Two In One heeft Bodi Bill zich onmisbaar gemaakt in de Berlijnse muziekscene.

Het is geen makkelijke opgave Bodi Bill een stempel te geven qua genre. Er zijn invloeden te horen van electro en funk, maar ook van techno. Bodi Bill mengt vele stijlen door elkaar en onderscheidt zich zo van vele andere bands. Dat begint al direct bij het eerste nummer van What? : 'Paper'. Het nummer begint met gesproken woorden en langzamerhand komen er samples en instrumenten aan te pas. De muzikale reis begint en om even in het wereldje van de band te blijven kan je gemakkelijk een achtervolg-scene uit een film fantaseren bij dit nummer.

Vervolgens reizen we af naar een heel ander soort nummer. 'Brand New Carpet' is namelijk vrolijker en totaal niet te vergelijken met de openingstrack. Het is een meevaller dat je het volgende nummer in hetzelfde hokje kunt stoppen als 'Brand New Carpet'. 'Paper' is een leuk nummer, maar als het hele album zo zou continueren zou het erg saai worden.

Bij 'Pyramiding' valt op dat er niet alleen instrumenten worden gebruikt. De band heeft alles uit de kast gehaald en er wordt op flessen geslagen en geblazen. Helaas stopt dit nummer op een punt waar hij eigenlijk door had mogen gaan. Dat wordt bij de titelsong 'What' (op de een of andere manier zonder vraagteken) goedgemaakt. In dit nummer valt het voor het eerst op dat de band beschikt over een zanger met een gouden keeltje en het vermogen om een enorm catchy nummer te schrijven. 'What' zou, met de juiste hoeveelheid airplay, een goede meezinger kunnen zijn op festivals.

De eerste single van dit album heet 'Hotel' en neemt de luisteraar mee naar een artistieke omgeving. Sluit je ogen en je bent even in de stad Berlijn. Dat komt vooral door de kunstzinnige en welklinkende ingrediënten van dit nummer. De cd sluit af met het meer dan vijftien minuten durende 'Friends'. Veel instrumentale tussenstukken met o.a. synthesizers en flink wat samples. Na ruim zes en een halve minuut stopt het nummer ineens. Een verborgen song is te horen wanneer de tiende minuut nadert. Een nummer zonder zang en een mengelmoes van instrumenten. De muzikale reis wordt afgesloten met een stuk techno dat de luisteraar naar meer doet snakken.

Een open einde dus, zoals de band al voorspelde. Al met al is What? een 'like it or not' plaat. Mocht je de genres niets vinden, dan kun je deze plaat beter overslaan.

Eerdere recensies van Bodi Bill:
- 12-06-2010: Two in One.