RECENSIE: Red Tape Parade - The Third Rail of Life

Red Tape Parade – The Third Rail of Life
2011-04-20 Red Tape Parade timmert zo’n vier jaar aan de weg en The Third Rail Of Life is het tweede full-length album dat ze uitbrengen. De band is afkomstig uit Regensburg, Duitsland. Een korte zoekactie op het internet leert dat Regensburg is gelegen in de deelstaat Beieren. Nadat ik van dit feit kennis heb genomen, zijn de verwachtingen hoog gespannen. Ik zie hanenkammen en lederhosen voor me, een succesformule als je het mij vraagt. Niets is echter minder waar. De Beierse formatie maakt weinig vernieuwende punkrock, enigszins melodieus en met een emo-edge. Als vervolgens uit het persbericht blijkt hoeveel schijt ze aan alles hebben, is bij mij de moed reeds in de schoenen gezakt.

De plaat opent met het nummer ‘Always Stubborn, Sometimes Hateful’. Het tempo zit er gelijk goed in en qua sound doen ze in beginsel niet veel onder voor hun genre genoten. De zang wordt in de loop van het nummer beter, maar aanvankelijk lijkt het alsof de zanger een wasknijper op z’n neus heeft. Neem daarbij de ‘oprechte’ lyrics en je hebt een doorsnee drama-punkplaat gesmeed.

Het eerste nummer is de basis voor de rest van de plaat. De band varieert op The Third Rail of Life door rock invloeden toe te laten (‘Directed By Alan Smithee’), er een meezinger in te gooien (‘Not Even As We Speak’) of terug te grijpen op de oldschool (‘(Hunch)Back For Good’). Het zit muzikaal aardig in elkaar, maar het is niet vernieuwend. Daarnaast onderscheid de band zich ook niet op andere punten, waardoor de plaat een erg hoog dertien in een dozijn gehalte heeft. Met name de sound van de zanger en de dramatiek in de teksten, zorgen voor een sleur en maakt dat de plaat snel verveelt. Laat deze plaat dus gerust in de platenbak liggen!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Red Tape Parade Label:Sonic Rendezvous
Steak Number Eight – All is chaos

Steak Number Eight - All is ChaosVijftien jaar en een half waren ze gemiddeld toen ze Humo’s Rock Rally wonnen...