RECENSIE: Super Preachers - The Underdog

Super Preachers - The Underdog
2011-05-01 Het uit Parijs afkomstige Super Preachers houdt van experimenteren met jaren ’50/’70 muziek. De band werd opgericht aan het begin van het vorige decennium en geeft met The Underdog haar tweede album uit. Het debuut uit 2003 werd niet echt opgemerkt door muziekliefhebbers, maar kreeg des te meer aandacht vanuit Hollywood. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de muziek die gebruikt wordt in Malcolm in the Middle: afkomstig van François Charles, het meesterbrein achter Super Preachers.

Maar liefst elf van de zestien tracks op het nieuwe album zijn samenwerkingen met andere artiesten. Noemenswaardig is bijvoorbeeld Rude Boy van Urban Dance Squad, die karakteristiek herkenbaar is op het niet van de Squad zelf onderscheidbare nummer 'King Kobra'. Ook de normaal van elektro voorziene artieste Maria Timm maakt haar opmars in een Pink Panter-achtig nummer. De diversiteit aan medewerkers aan het album maakt dat, in plaats van een album, je eigenlijk beter kan spreken van zestien losse tracks. Het opzwepende rock ‘n’ roll nummer met schreeuwvrouw 'Love Criminal' is bijvoorbeeld totaal niet te vergelijken met het rustige Belle & Sebastian klinkende 'Homme Fatal'. Wat opvalt aan deze cd is echter dat de kwaliteit van het album op hoog niveau ligt. Hoger dan je zou kunnen verwachten op basis van de huidige status van de band. Het hoogtepunt is het religieuze countrynummer met `70s fluit van Bernd Pflaum. Op dit nummer, met de toepasselijke naam 'Devil’s Dilemma', is te horen dat de zanger en de overige artiesten veel naar bands zoals 16 Horsepower geluisterd moeten hebben. Grappig is het door de artiest zelf gemaakte 'Vive La France Libre', waarop soundsamples over Generaal de Gaulle worden afgewisseld met dansbeats. Het bluesthema van de soundtrack sluit het geheel stijlvol af.

Super Preachers is een groep die leeft op losse, kwalitatief hoogstaande nummers. Het werk van de artiest is moeilijk te vergelijken met andere artiesten, maar heeft door de vele samenwerkingen het karakter van één grote creatieve explosie. De muziek is prima geschikt als filmmuziek, hetgeen ook blijkt uit de vele aanvragen die de groep, met dit doel, krijgt. Toch is de cd als geheel niet echt een cd, maar meer een verzameling losse tracks. En dat maakt het als geheel net weer wat minder.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Super Preachers Label:Hazelwood
Daedelus – Bespoke

Daedelus - BespokeWie de moeite neemt om op internet wat rond te zoeken op DAEDELUS komt al...