RECENSIE: Sergent Garcia - Una Y Otra Vez

Sergent Garcia - Una y otra vez
2011-05-06 Sergent Garcia is een Frans-Spaanse band die geleid wordt door de Zuid-Amerikaanse Bruno Garcia. Bruno begon midden jaren ’80 in de alternatieve Franse rockscene, maar raakte gaandeweg steeds meer geïnteresseerd in het mengen van Zuid-Amerikaanse stijlen met de westerse. Tot 2006 gaf de band ongeveer iedere twee jaar een album uit, maar de afgelopen vijf jaar bleef het angstvallig stil rond de band. Het zevende album is echter een feit; Una y otra vez zoekt nog meer naar de grenzen van de salsa en integreert succesvol Cubaanse blazers met uptempo ritmes en westerse beats, waarbij Jamaica niet vergeten wordt.

Maar liefst veertien nummers staan op deze nieuwe cd. Zowel aan de artwork als aan de nummers is duidelijk veel tijd besteed, zo kunnen we bij iedere track een Engelse vertaling lezen en een uitleg van de muziekstijl die het meest prominent is op de track. Bruno Garcia zingt wisselend Spaans en Frans. Zo gaat de titeltrack over het gevecht tegen jezelf en de maatschappij, die uiteindelijk overwonnen gaat worden. Het Spaanse nummer is een mengeling van Jamaicaanse raggamuffin en salsa. “Chacun Son Combat” is Frans en gaat over het verleden van Bruno in de Franse rockscene. Het nummer is geschreven door vriend Balbino Medellin en is een rocknummer.

Nieuw op dit album is de invloed van balkanbeats op bijvoorbeeld “Innocent Eyes” (“Ojos Inocentes”). Meer dan eerder experimenteert de artiest bijvoorbeeld met de bolero op ‘Bolero nuevo” en met samenwerkingen zoals op “Mi Son Mi Friend” waar de Columbiaanse groep Bomba Estéo samen met Sergent Garcia klezmermuziek met dancehallmuziek ondersteunt door Jamaicaanse raggamufin raps.

In het nieuwe album van Sergent Garcia schuilt veel nieuws, hoewel het album een voortzetting is van het eerdere werk. Niet alle nummers zijn even aanstekelijk, maar de dansbare nummers maken Una y otra vez tot een succes. Nadelig is bijvoorbeeld het gebruik van elektrische piano’s op verschillende tracks. Maar dat mag de pret niet drukken.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Sergent Garcia Label:Domino Records
Thursday - No Devolución

Thursday - No Devolución Thursday uit New Jersey heeft alweer het zesde studioalbum uitgebracht....