RECENSIE: Stevie Nicks - In Your Dreams

Stevie Nicks - In Your Dreams
2011-06-12 Stevie Nicks is met haar karakteristieke stemgeluid en haar charismatische persoonlijkheid een waar popicoon. Samen met haar (ex-)echtgenoot en muzikale partner Lindsey Buckingham wist ze Fleetwood Mac in de jaren `70 te voorzien van een nieuw geluid. Het leverde de band grote successen op. Songs als 'Go Your Own Way' en 'Dreams' zijn niet meer weg te denken uit pophistorie. In de jaren `80 begon Stevie Nicks, naast Fleetwood Mac, aan een solocarrière. Tegelijk kwam de keerzijde van het succes om de hoek kijken. Verschillende verslavingen kregen vat op Nicks, maar ten onder ging ze niet. Ze bleef muziek maken. De reacties op haar laatste plaat Trouble In Shangri-La(2001) waren wisselend en ondanks de Grammy nominatie voor 'Planets Of The Universe', vroegen critici zich hardop af of Nicks niet over haar hoogtepunt heen was.

Het werd stil rond Nicks, maar na haar tour met Fleetwood Mac begint ze te werken aan nieuw materiaal. Met medewerking van bekende namen duikt ze haar thuisstudio in Los Angeles in. Dave Stewart (Eurythmics) doet de productie, schrijft een groot deel van de muziek en is te horen op een aantal tracks. Gitarist Waddy Wachtel, vaste kracht tijdens haar solocarrière is van de partij, net als Mike Campbell en Steve Ferrone(The Heartbreakers). Mick Fleetwood sluit ook aan en de aanwezigheid van Lindsey Buckingham bij het donkere 'Soldier`s Angel' is opvallend. In februari verschijnt de single 'Secret Love': de uitgewerkte versie van een outtake voor Rumours.

Zelden hoor je een album waarop alle songs van begin tot eind raak zijn. Welnu, In Your Dreams is zo'n album. Het is niet alleen het bijzondere stemgeluid van Nicks, wat ondanks haar 62 jaren nog steeds dat jeugdige bezit, maar ook de muziek die helder en pakkend is. Om maar niet te zwijgen van de teksten van Nicks. Niet alleen bij 'Secret Love' maar ook bij het Dylanesque 'For What Is Worth' bezingt ze een heimelijke liefde. Niet vanaf een afstandje, maar juist vanuit haar gevoel. Het (ver)oordelen mag de luisteraar zelf doen. Luchtiger is 'In Your Dreams', een countryrocksong die lekker blijft hangen.

Nicks haalt haar inspiratie overal vandaan. Zo is het mystieke 'Wide Sargasso Sea' gebaseerd op het boek van Jean Rhys en is het hoogtepunt, het naar 'Dreams' neigende 'Annabel Lee' afgeleid van het gedicht van Edgar Allan Poe. Als fan van The Twilight Saga schreef ze 'Moonlight (A Vampire`s Dream)'. Het met strijkers aangevulde 'Italian Summer' is meeslepend. Nicks schreef het tijdens een vakantie in Italië.

Bij het synth-intro uit de jaren `80 van 'Everybody Loves You' slaat je de schrik om het hart, maar gelukkig wordt deze moeilijke start uitgebouwd tot een mooi, romantisch duet. Na dit intiemere werk pakt Nicks flink uit met de uptempo rocker 'Ghosts Are Gone'. Ook 'Cheaper Than Free' mag er zijn. Het is de ingetogen afsluiter waarop Dave Stewart zowel vocaal als op gitaar Nicks ondersteunt.

Een album vullen met dertien tracks is voor de gemiddelde artiest geen probleem, maar een album met uitsluitend goede songs afleveren blijkt vaak een onmogelijke opgave. Met In Your Dreams presteert Stevie Nicks het onmogelijke, ze is terug en hoe!
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Stevie Nicks Label:Warner
ORKA – Óró

Orka - Öro ORKA maakt atmosferische experimentele muziek. Dat wordt meestal al snel...