RECENSIE: MXRCXL - Dump

MXRCXL – Dump
2011-06-06 Aan iedereen die bij het lezen van deze bandnaam problemen ondervindt, geven we graag de volgende tip mee: denk aan de man achter dit project en vervang alle klinkers door de letter x. Op die manier kom je tot MXRCXL, een naam die we zonder dit inzicht ook een paar keer verkeerd lazen. We hebben hier dus niet te maken met een zelfverzonnen Romeins getal, maar gewoon met het soloproject van een zekere Marcel uit Rotterdam. Met Dump breit hij een vervolg aan zijn demo uit 2010.

Laten we beginnen met een minpuntje: de demo telt slechts twee songs. Niet dat we kwantiteit verkiezen boven kwaliteit, maar het blijft toch moeilijk om een project te beoordelen aan de hand van twee liedjes. Dat kan aan het feit liggen dat Marcel alle instrumenten, buiten de drums, voor eigen rekening neemt, wat het maken van een volledige song op zich al veel intensiever maakt. Opener ‘Living Under The Gun’ start met een zweverige riff in de stijl van Deftones, om vervolgens te ontaarden in een punkgerichte rocksong. Marcel weet dit bovendien te combineren met stevige metal en dat maakt zijn stijl op z’n minst interessant. Wat wel meteen opvalt, is dat zijn stem niet krachtig genoeg klinkt om de professioneel klinkende muziek te ondersteunen. In het tweede nummer ‘Robin’s Recovery’ werken de vocalen dan weer wel. De punkgerichte rock maakt hier plaats voor grunge in de stijl van Hole en Nirvana. De stem van Marcel is dus niet per definitie slecht, maar ze leent zich niet voor alle genres.

Aan goede invloeden en toekomstperspectieven ontbreekt het Marcel alvast niet. De man heeft het plan gevat een liveband bij elkaar te zoeken om zijn nummers voor een publiek te kunnen spelen. Misschien worden er na de liveband ook wel plannen gesmeed om met een goede formatie de studio in te duiken en kan er op termijn wel uitgekeken worden naar een andere zanger. Voor de geïnteresseerden kunnen we nog toevoegen dat Marcel zijn demo gratis aanbiedt op het online muziekplatform Bandcamp.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:MXRCXL Label:Eigen Beheer
Beatsteaks – Boom Box

Beatsteaks - Boom BoxWie naar een liveshow van de Beatsteaks gaat, zal verbaasd worden. Niet...