RECENSIE: Beatsteaks - Boom Box

Beatsteaks – Boom Box
2011-06-01 Wie naar een liveshow van de Beatsteaks gaat, zal verbaasd worden. Niet alleen door de kwaliteit van de show, maar ook door de muziek vooraf. Tijdens de soundcheck en opbouw laten de heren funky jazzplaten draaien door de huis-dj. Gewoon omdat het kan. En omdat de heren een uitermate afwisselende muzieksmaak hebben. Of was het een voorproefje voor hun nieuwe album?

Op hun nieuwe plaat Boom Box is namelijk duidelijk te horen dat ze inmiddels zelf ook een heel arsenaal aan genres in de vingers hebben. Daarmee is een nieuwe stap gezet in de evolutie van hardcore-punkband via verdienstelijke pretpunkgroep naar een headlinerwaardige band met een gevarieerde sound.

Er zitten echter wel een paar mitsen en maren aan Boom Box. Zo is de stap vanaf het gruwelijk goede album Limbo Messiah muzikaal gezien heel groot. Ook is het lastig om in Boom Box een homogeen geluid te vinden, omdat de Beatsteaks uitstapjes maken naar een veelheid van genres. Ten derde ontbreekt een enkele keer de catchy factor die albums als Smack Smash en Living Targets wel hadden. De vraag is vooral hoe de echte fans reageren op dit album, waar toch een aanzienlijk deel van het ruige, doch makkelijk te luisteren uiterlijk vertoon is komen te vervallen.

Anderzijds is Boom Box een ontzettend sterke plaat, die zeker na enkele luisterbeurten de volle kwaliteit blootgeeft. De nummers zijn vrijwel stuk voor stuk sterk en volwassen. Waar dat eerder genoemde uiterlijke vertoon is weggevallen, is de ziel van Beatsteaks gebleven en wellicht zelfs meer bloot komen te liggen. Tracks als ‘Milk & Honey’, ‘Access Adrenalin’ en ‘House On Fire’ hebben nog steeds die smooth luisterfactor, met kleine pretpunkrandjes, dunne riffjes en een sound die precies leeg genoeg is. Anderzijds is ook de harde kant van de band vertegenwoordigd met nummers als ‘Bullets From Another Dimension’ en ‘Behavior’, zij het met de gegroeide kunde en kwaliteit.

Het zijn echter tracks als opener ‘Fix it’, een niet overtuigende (stoner)rock-plaat, die opvallen. Net als ‘Cheap Comments’ (stonerrock), ‘Let’s See’ (reggae/ska met zowaar een leuk gevonden orgeltje), het hokjesloze, maar heel erg sterke ‘Under A Clear Blue Sky’, ‘Automatic’ (reggae/ska/pop) en het smakelijke ‘Alright’ (poprock). Ze maken het album interessant voor de objectieve luisteraar en geven blijk van het feit dat de Beatsteaks niet vrezen voor verdere experimenten met hun sound. En er goed mee wegkomen, want stuk voor stuk zijn ook deze, voor de Duitsers minder gangbare nummers goed uit de verf gekomen.

Uiteindelijk is de conclusie dan ook dat Boom Box een gevarieerd, sterk en mooi album is, dat tijd nodig heeft om tot volle wasdom te komen. De heren hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt, maar Boom Box is loon naar werken.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Beatsteaks Label:Warner
Iced Earth – Festivals Of The Wicked (dvd)

Iced Earth - Festivals of the WickedVoor de fans van de Amerikaanse metalband Iced Earth was er onlangs een...