RECENSIE: Beyoncé - '4

Beyonce 4
2011-07-26 We kennen Beyoncé Knowles ondertussen vooral van uptempo cuts als ‘Crazy In Love’, ‘Single Ladies (Put A Ring On It)’, ‘Deja Vu’ en al haar smash hits met Destiny’s Child. Ook haar zinderende liveshows draaien om alles wat dit soort nummers oproepen: intense dans, grootse showelementen en een hoeveelheid girlpower waar je als man gillend bij wegrent. Op 4, alweer het vierde album van Jay-Z’s bruid, laat Beyoncé voornamelijk horen wat we een beetje vergeten waren: ze kan zingen als een engel, heeft een oude ziel en weet met hulp van de beste songwriters en producers een aantal geweldige songs te creëren, die tot haar beste werk tot nu toe behoren.

4 opent meteen met hét hoogtepunt. Het door The-Dream geproduceerde ‘1+1’ is een prachtige, romantische ballade met een Princesque gitaarsolo als topping. Ouderwets, maar door Beyoncé’s zang toch modern genoeg om vandaag de dag indrukwekkend te zijn. Single ‘Best Thing I Never Had’ komt uit de keuken van r&b-legende Babyface en biedt wederom een sterk staaltje songwriting. Het nummer is de ‘Irreplacable’ van deze plaat, zonder aan te voelen als reeds verkend gebied.

‘Party’ is een ander hoogtepunt. De track is geproduceerd door Kanye West en is een recht door zee, retro dansvloervuller met uiterst aanstekelijk, meerstemmig refrein. Dat Outkast’s André 3000 een zeldzame en uitstekende rapverse bijdraagt is de kers op de taart. 4 is Beyoncé’s rustigste album, maar toch wordt de dancehall op de tweede helft opgezocht. ‘Countdown’ en ‘End Of Time’ zijn veel minder overdreven dan alles van tweede plaat B’day, maar brengen de booty’s desalniettemin moeiteloos tot schudden. A la de liveshows eindigt 4 met vuurwerk: ‘Run The World (Girls)’ is Beyoncé zoals we haar kennen en zoals haar vrouwelijke fans haar het liefst zien. Sascha Fierce met een dikke ‘Pon de Floor’-sample afkomstig van Major Lazer.

Hoewel 4 minstens vijf tracks telt die de moeite meer dan waard zijn, bevat het album ook de nodige fillers. ‘I Miss You’, geschreven door Odd Future Wolfgang Kill Them All’s Frank Ocean, is bijvoorbeeld weinig bijzonder en daarom onopvallend. Maar laten we eerlijk zijn: niemand verwacht een geweldig totaalalbum van Beyoncé. We willen een paar ijzersterke tracks, we willen een stukje compilatie, een toevoeging aan de setlist. En dat krijgen we in overschot.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Beyoncé Label:Columbia Records
Simple Plan

Simple Plan - Get Your Heart On! Simple Plan stond dit jaar op Pinkpop. De mensen die het optreden op...