RECENSIE: Field Music - Plumb

Cover Field Music - Plumb
2012-02-24 David en Peter Brewis staan op een interessant punt in hun carrière. Het duo, beter bekend als Field Music, gooide zo’n twee jaar geleden hoge ogen met derde plaat Field Music (Measures). Na headliner te zijn geweest op kleine festivals als het Haagse Walk The Line, zou album numero vier Plumb wel eens de stap naar een groot publiek kunnen zijn.

De kans dat Field Music veel verder doorgroeit lijkt ons echter klein. Daarvoor is de band, die live wordt aangevuld door leden van Maximo Park en The Futureheads, te experimenteel, zo blijkt uit Plumb. De gebroeders Brewis blijven brouwers van kunstzinnige muziek. Liedjes waarin we water horen borrelen en met melodieën die doen denken aan een regenachtig dagje kermis.

Plumb is geen album om gefragmenteerd te beluisteren. In speeltijd is de cd gehalveerd ten opzichte van Measures, maar het blijft een plaat om in één ruk af te luisteren. Hoewel er wel hoogtepunten zijn (zoals de Beatlesque-opener ‘Start The Day Right’ en de single ‘I Keep Thinking (About A New Thing)’), staat geen enkele track met kop en schouders boven de rest. Het grootste manco aan Plumb is dan ook dat het allemaal wel aangenaam klinkt, maar dat niets echt blijft hangen.

Laat dat je echter niet tegenhouden om deze plaat de nodige aandacht te geven. Plumb gaat geen doorbraak verzorgen en gaat de lange tocht naar jaarlijstjes en awards niet overleven. Het is echter wel een fijn album waar, zowel in positieve maar bovenal in negatieve zin, niet veel op aan te merken is.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Field Music Label:Memphis Industries / Munich
Cover Mansfield.TYA - Nyx

Mansfield.TYA - NyxKen je dat verhaal van die Franse chick die Engels ging zingen? Dat kon ze...