RECENSIE: Crane Angels - Le Sylphyde de Brighton

Cover Crane Angels - Le Sylphyde de Brighton
2012-01-25 Crane Angels is een dertienkoppige band uit het Franse Bordeaux. Het gezelschap debuteert met het album Le Sylphide de Brighton, wat zoiets betekent als ”De Luchtgeest in Brighton”. Het album staat vol indiepopliedjes die vooral gekenmerkt worden door de opvallende samenzang van de dertien leden. Hierdoor doet de muziek van de band bij vlagen sterk denken aan die van Arcade Fire en Los Campesinos!. Ook heeft de band goed geluisterd naar jaren '60 pop en er hangt hierdoor een duidelijk hippiesfeertje op Le Sylphide de Brighton.

Le Sylphide de Brighton opent met 'Messenger', maar komt pas echt op gang met het lekker bombastische, übervrolijke 'In The Snow'. Deze uptempo song gaat wellicht het meest richting Los Campesinos!, al ontbreken de talloze tempowisselingen. 'Atilla' is een harde, wat slepende song, maar halverwege volgt een rustige, Beach Boys-achtige passage. Van hieruit wordt het nummer opnieuw opgebouwd naar een harde finale.

'Looking For' begint rustig, maar het tweede gedeelte van het nummer is behoorlijk stevig. 'Morning Sun' is wat melancholischer en ademt meer een jaren '60 gevoel. Hetzelfde geldt voor 'Queen Of The Night', waarvan de samenzang wel wat aan de The Mama's And The Papa's doet denken. Ook 'Give Me Time' refereert sterk aan de sixties. Dit laatste geldt ook zeker voor afsluiter 'Cranes', een nummer dat zo weggelopen lijkt uit Hair of Jesus Christ Superstar. Het trage, wat melancholische nummer vormt één van de hoogtepunten van Le Sylphide de Brighton.

Dit debuutalbum van Crane Angels weet helaas niet helemaal te overtuigen. Le Sylphide de Brighton bevat een aantal goede songs, 'Cranes', 'In The Snow', Atilla', maar ook een flink aantal wat mindere. Verder komt de samenzang door de wat vlakke productie niet overal even goed uit de verf. Le Sylphide de Brighton is hiermee een aardige plaat, maar meer ook niet.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Crane Angels Label:Munich Records
Cover Field Music - Plumb

Field Music - PlumbDavid en Peter Brewis staan op een interessant punt in hun carrière. Het duo,...