RECENSIE: Beyoncé - 4 - Live at Roseland

Cover Beyoncé - 4 - Live at Roseland
2012-02-21 Beyoncé Knowles is een wereldster waar we trots op mogen zijn, omdat ze - in tegenstelling tot veel van haar collega’s - daadwerkelijk muzikaal is. Ze is niet alleen een performer, maar tevens een zangeres van jewelste. Daarnaast heeft ze er al heel wat jaren in de muziekindustrie opzitten, waar ze zowel tegenslagen als gigantische successen meemaakte. Op 4: Live At Roseland, een dvd die uitsluitend bestaat uit de live-registratie van de ‘4 Intimate Nights With Beyoncé’-concertenreeks, komen Knowles’ talenten en verhalen met indrukwekkend resultaat samen.

De show bestaat uit twee acts. Act I is een half uur durende samenvatting van Beyoncé’s carrière tot nu toe, waarin ze ingekorte versies van Destiny’s Child-materiaal en haar grootste singles van voor 2011 uitvoert. Tussen deze wereldhits door vertelt Knowles over de tijd waaruit het nummer stamt en hoe haar leven er toen uitzag. Openhartig spreekt ze bijvoorbeeld over hoe haar vader haar demotapes jatte en aan platenbazen van Sony liet horen, voordat ze de single die daar uit voortkwam (‘Independent Women’) opvoert. Jay-Z krijgt een verliefde shout-out na ‘’03 Bonny & Clyde’ en voorafgaand aan een sensuele versie van ‘Crazy In Love’. Act I sluit af met ‘Single Ladies (Put A Ring On It)’, is zowel muzikaal als visueel geweldig, maar is bovenal prachtig persoonlijk.

Act II vult de resterende vijftig minuten van deze dvd en bestaat uit een integrale uitvoering van Beyoncé’s laatste album 4, door ondergetekende beoordeeld met drie en een halve ster in een recensie hier op Festivalinfo. De tweede act is minder persoonlijk en daardoor minder bijzonder dan de lifeline uit Act I, maar klinkt muzikaal niet minder lekker en is visueel niet minder spectaculair. De uitvoering van ‘Run The World (Girls)’ toont Beyoncé zoals we haar het liefst zien: sexy en stoer in iedere beweging die ze maakt en in elk woord dat haar mond verlaat. In het door The-Dream geproduceerde ‘1+1’ stelt Knowles zich kwetsbaarder op. Het stukje emancipatie laat ze hier over aan een vrouwelijke gitarist.

Zoals reeds aangegeven in de cd-recensie van 4 staan er een aantal missers op het album, maar live, opgeblazen door showelementen en met een stralende vrouw achter de microfoon, komen ze stukken beter uit de verf. Hoewel de aftiteling net iets te snel in zicht komt, is 4: Live At Roseland een must voor zowel Beyoncé-fans als liefhebbers van goede concerten in het algemeen.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Beyoncé Label:Sony Music
Cover Rachel Sermanni - Black Currents EP

Rachel Sermanni - Black Currents EP Rachel Sermanni is een twintigjarige Schotse zangeres die in Nederland al...