RECENSIE: Damaru - Tuintje In Mijn Hart

Damaru – Damaru
2011-08-01 Twee jaar geleden viel er geen radio aan te doen zonder doodgegooid te worden met het zomerse ‘Mi Rowsu (Tuintje In Mijn Hart)’. Inmiddels heeft de Surinaamse Damaru genoeg nummers bij elkaar gebrouwd om ook in Nederland een debuutalbum uit te brengen. Opvallend is het dat hierbij, net zoals op ‘Mi Rowsu (Tuintje In Mijn Hart)’, enkele nummers simpelweg uit het Surinaams vernederlandst zijn. Dit is nog aangevuld met een handvol covers van onder andere de eveneens Surinaamse groep Lieve Hugo en onze eigen Doe Maar.

De muziek op het debuutalbum Tuintje in mijn Hart valt het beste onder te verdelen in twee kampen. De ene helft van de nummers zijn zwoele Surinaamse liefdesliedjes. In deze categorie vallen ‘Een Date’ en ‘Een Traan’. Deze liedjes zijn opgebouwd rond langzame ritmes waarbij Damaru zijn zangkunsten in de hoofdrol laat schitteren. Damaru beschikt qua stem helaas niet over de mogelijkheid om de luisteraar te raken met zijn puurheid. Hierdoor probeert het gros van deze nummers naar een hoogtepunt toe te werken dat geen enkel moment overslaat naar de luisteraar. Hierdoor is Damaru het beste te vergelijken met de Fouradi broertjes, welke ook een deuntje mee komen zingen tijdens ‘Mijn Lady’.

Op de andere helft van de nummers komt Damaru meer tot zijn recht. Dit zijn de vrolijke, lekker in het gehoor liggende Surinaamse hostracks. ‘Een Pot Met Bonen (Oh Marie)’ is gecreëerd rond een voortreffelijke blazerpartij en Damaru die tegen zijn koortje in zingt. De simpele vrolijkheid die het nummer uitstraalt doet nog het meeste denken aan de Surinaamse gezelligheid van Trafassi. Tijdens zijn nieuwste single ‘Suriname’ bezingt Damaru op dezelfde wijze de liefde voor zijn thuisland.

Met Tuintje in mijn Hart levert Damaru een redelijk album af. Met name de vrolijke dansbare Surinaamse liedjes doen het goed. Helaas zijn deze makkelijk meezingbare momenten niet genoeg aanwezig om de zeurende deuntjes degelijk te verhullen. In de nasleep van zijn debuuthit had dit album zeker nog wat zomerse hits kunnen scoren, nu er reeds twee jaar gepasseerd zijn voelt het album een beetje als mosterd na de maaltijd.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Damaru Label:TopNotch
Jonathan Wilson – Gentle Spirit

Jonathan Wilson - Gentle SpiritTegenwoordig zijn albums meestal maar een goed half uur lang. Met drie...