RECENSIE: Johnny Camaro - Johnny Camaro

Johnny Camaro - Johnny Camaro
2011-08-22 Eind jaren `80 maakte Veronica diskjockey Alfred Lagarde onder de naam “Johnny Camaro” een parodie op Bobby McFerrin`s 'Don`t Worry Be Happy'. Het werd een hit en het album Greatest Hits verscheen. Aangezien Lagarde al sinds 1998 niet meer onder ons is, zal de doorgewinterde muziekkenner dan ook even vertwijfeld kijken bij de naamloze EP van de Nederlandse band met Gelderse roots; Johnny Camaro. Doordat we hier te maken hebben met een nieuwe band, zal je geen niet eerder ontdekt materiaal van Lagarde vinden. Nee, wat deze EP te bieden heeft is iets heel anders. De doorgewinterde muzikanten van Johnny Camaro halen hun inspiratie uit de platenkast van vader en zo te horen stonden daar grote bands als Deep Purple in.

Dat de muzikanten ook in genres als punk, blues en metal thuis zijn blijkt wel uit de EP, die in 25 minuten tijd zeven tracks om je oren slaat. Want zo mag je het wel noemen. Met een overredingskracht van een orkaan blazen de zuigende orgelklanken, ronkende bas en de vette, scheurende gitaren je terug in je stoel. Het is dan ook niet aan te raden om deze EP af te spelen als je in de auto zit, want met het sterke, opzwepende 'Gullible`s Travel' is het onmogelijk om geen snelheidsovertreding te begaan. Andere sterke songs als het mannelijke 'Alphamale', het bluesy, zweverige 'Break That Spell' zijn voornamelijk gebaseerd op de klassieke rock, maar tegen het einde van de EP komt ook de punkrock nog om de hoek kijken. In 'Search For Explanation' en bonustrack 'All Night Long' wordt tevens duidelijk dat de stem van Maarten Rots eigenlijk meer geschikt is voor het punkgenre.

Johnny Camaro maakt stevige, vette rock op basis van het verleden. Hiermee zullen ze de oudere liefhebbers van dit genre zeker kunnen bekoren. Doordat bands als DeWolff en Shaking Godspeed het op dit moment erg goed doen, moet het voor Johnny Camaro met dit materiaal mogelijk zijn om ook de jeugdige luisteraar enthousiast te maken.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Johnny Camaro Label:Eigen Beheer
Rico & Kubus – DMT

Kubus & Rico - DMTTerwijl Opgezwolle-collega Sticks al enkele solo-platen heeft afgeleverd en...