RECENSIE: The Galactic Lo-fi Orchestra - I Wrote 666 on the Kitchen Floor

The Galactic Lo-Fi Orchestra – I wrote 666 on the kitchen floor
2011-11-02 ”De band maakt thrashy popliedjes met het leven als inspiratiebron”, valt er te lezen over het uit Eindhoven/Boxtel afkomstige The Galactic Lo-Fi Orchestra. Lekker leven is het daar dan. Toegegeven, bandnaam en plaattitel houden we van, maar als er één woord is dat dit album samen kan vatten, is het wel moeilijkdoenerij. Dat zit ‘m vooral in teksten: opener ‘Happy’ start met een hels gekrijs en teksten als ”Looking inside the barrel of a gun, pull the trigger and I’m gone” of ”Today I feel so happy, ‘cause tomorrow I know I’m gonna die”. Jaja, wat ontzettend grappig! Teksten zo slap als een vaatdoek en zo origineel als een trui van Mart Smeets, lekker haaks zetten op wat de titel van een song doet vermoeden.

De tweede song ‘Ubercool Sk’ is nog best te pruimen, maar daarna gáán we alweer: ”Welcome into my dreams, you may stay if you want”. Pff. En zo gaat het dik 36 minuten door. Komt nog eens bij dat alles door een batterij filters is getrokken om het allemaal nog gruiziger en meer lo-fi te laten klinken.

Begrijp goed: er is niets mis met gruizige rammelrock. Helemaal niets mis zelfs. Tracks als het genoemde ‘Ubercool Sk’, ‘Sweetheart’ en ‘The Night Is Perfect’ steken qua arrangement en uitvoering boven de rest uit. Maar dit is echt veel te overtrokken en voor de hand liggend. De plaat mist creativiteit, originaliteit en vooral afwisseling: een dik halfuur lo-fi noise die je eigenlijk heel snel weer vergeet. Live zal het wellicht beter werken, maar in de speler is dit dertien-in-een-dozijn weltschmerz waarvan je als luisteraar denkt: stel je niet zo aan.
Recensent:Jasper van Harskamp Artiest:The Galactic Lo-fi Orchestra Label:Eigen Beheer
Über-Ich – Mozaïque

Uber Ich - MozaïqueEens in de zoveel tijd kom je een plaat tegen van een beginnend bandje...