RECENSIE: The Who - Quadrophenia

Cover The Who - Quadrophenia
2011-12-05 De afgelopen jaren heeft het begrip `box set` een enorme vlucht genomen. Voor de verzamelaar is het vaak een zegen als er van zijn favoriete band een album, of zelfs alle albums, met legio extra’s op de markt komen. Wat de set dan ook moge kosten.

Ook het album Quadrophenia van The Who heeft de eer gekregen om als box set te worden uitgebracht. Onder de titel Quadrophenia: The Director’s Cut is alles wat er te vinden was omtrent dit album uitgebracht. Pete Townshend dook, na een succesvol optreden in de Royal Albert Hall de studio in, om eens lekker met de demo’s en opnames te stoeien. Volgens de rocklegende viel er meer te halen uit het toch al vrij spectaculaire en bovendien qua opbouw, muziek en teksten steengoede album.

Townshend krijgt honderd procent gelijk. Met een enorm helder geluid wordt Quadrophenia naar een nieuw niveau getild. Zeker diegene die met goede speakers luistert (ondergetekende had de mazzel om bij Rhapsody Audio de nieuwe uitgave te beluisteren op machtig goede apparatuur), hoort een verschil tussen dag en nacht. De verklaring daarvoor: Quadrophenia is, zoals bekend, een rockopera. Goed gevuld met strijkers, blazers en wat niet. Op de originele opnamen uit 1971 is vooral te horen hoe het geheel klinkt. Het mooie aan deze heruitgave is dat er juist uit te pluizen valt wat elk instrument an sich uitvoert. Zeker voor de schare fans is dat een genot.

De uitgebreide box set bevat naast twee cd’s met de ‘nieuwe’ versie van Quadropehnia nog een DVD (met dolby surround), een 7’’ single en vier vinyl’s met daarop eveneens de geremasterde versie van het album. Om het af te maken, krijg je een heel boekwerk met teksten, foto’s en verhalen achter het album. En laten we dan niet twee cd’s met demo’s vergeten. Die demo’s zijn razend interessant, want het biedt een perfect beeld hoe vooral Townshend toentertijd heeft gewerkt aan het album en hoe het album vorm kreeg. Opvallend is dat ook deze demo’s verduiveld helder zijn en daardoor op zichzelf al een genot om naar te luisteren.

De Box Set is er echter vooral voor de verzamelaar. Dat is jammer, want Quadrophenia is in deze uitvoering, en met het tijdloze thema van een jongen die worstelt met volwassen worden, fitting in, en zijn zelfbeeld uitermate geschikt om ook jongeren aan te spreken (Voor diegenen die The Who niet kennen: luister maar eens naar de openingstunes van afzonderlijke CSI-series). Gelukkig is daarvoor speciaal een dubbel-cd uitgebracht met de geremasterde versie van de rockopera en een tiental van de demo’s.

Nodeloos om te zeggen: ook die dubbelaar is een prachtwerk. Er is veel werk gestoken in deze heruitgave en daar verdient vooral Townshend, als man achter de knoppen, enorm veel lof voor. Deze heruitgave voelt als een compleet nieuw werk en is de aanschaf meer dan waard.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:The Who Label:Universal
Cover The Cubical - It Ain't Human

The Cubical - It Ain't HumanDe nostalgische ondertoon van de feestdagen kan vaak versterkt worden door de...