RECENSIE: XBOX - Fifa Street 2

Fifa Street 2
2006-04-04 De voetbalwereld en de game-industrie blijken goed samen te gaan. Ieder jaar vliegen de FIFA spellen namelijk met miljoenen over de toonbank. Voetbalspellen doen het erg goed bij menig gamer. En zeg nou zelf, het is toch erg leuk om samen met je maten tegen elkaar te voetballen terwijl je de gekste stunts en trucs uithaalt met jouw favoriete voetballer? Hiervoor is Fifa Street 2 een ideaal spel om je volledig uit te leven in je eigen voetbalwereldje. In tegenstelling tot de normale FIFA-spellen, speelt dit spel zich puur af op typische straatvoetballokaties. Zoals de ghetto in de VS, de parkjes hier in Nederland, overal is een speelplek om jouw team te laten spelen tegen een ander team. In Fifa Street is er geen sprake van zijlijnen, hoekschoppen, scheidsrechters en andere officiële heutemeut, er zijn vrijwel geen regels. Je kan je tegenstanders op speciale manieren uitschakelen, door ze te dollen met een panna, of een andere gekke truc.

Voor de rest gelden alle regels voor een normaal voetbalspel. Fifa Street 2 is in vergelijking met de vorige versie niet erg veel veranderd. De camerapositie is nu van bovenaf in plaats van de zijkant. Dit zorgt voor iets meer overzicht in het spel. Helaas is het tackelen in het spel nu wat moeilijker geworden. Een leuke extra optie bij het spel is dat je vanaf nu ook je eigen speelveld kan creëren, net zoals je ook je eigen team en spelers kan samenstellen.

De gameplay is redelijk tot goed, het speelt gemakkelijk weg, de besturing is erg simpel. Grafisch is het spel niet erg bijzonder, het doet duidelijk onder voor andere FIFA titels. Dit neemt niet weg dat ik dit een van de gavere voetbalspellen vind, omdat het niet alleen om het wedstrijd element gaat, maar ook de diverse trucs die je kan doen. Het spel blijft altijd zeer gevarieerd, en zorgt voor veel speelplezier.

De in de game gebruikte muziek is te selecteren en sorteren op basis van drie radiostations, met elk een eigen programmering. Vrolijk, opzwepend en energiek zijn toch wel de grootste kenmerken voor de tracks in dit spel. Lichte lounge, latin en drum and bass (zoals 'Bite the Bullet' van Roni Size) zijn de voornaamste genres die langskomen. Ook is er rock aanwezig met nummers van The Flaming Lips, Art Brut en The Editors. De muziek is zeker niet misplaatst, want de muziek heeft bij Fifa Street veel impact in hoe energiek je zelf het spel speelt. Omdat de combinatie zo opzwepend is, wil ik zeker dit spel tot in de late uren spelen om de tegenstander te laten zien dat ik hem zwaar hard dol met mijn ondertussen flink gegroeide skills.

Bezoek de Fifa Street 2 Website
Recensent:Daniel Calder Artiest:XBOX Label:EA
Liftid - Starting Fire