RECENSIE: Antibalas - S/T

Cover Antibalas - S/T
2012-08-30 Antibalas is een van de vele ruwe diamanten die het Daptone label rijk is. Het Afrobeat collectief leverde in 2000 al een sterke debuutplaat af, maar raakte daarna een beetje in de vergetelheid. Totdat de groep in 2008 gevraagd werd om de muzikale ondersteuning bij de musical Fela! te verlenen. De musical toerde met veel succes de wereld over. Met deze ervaring op zak dook de groep weer de studio in om Antibalas op te nemen.

De musicalervaring heeft de band goed gedaan. Verspreid over zes nummers weten de heren het gevoel van Fela Kuti ijzingwekkend sterk te benaderen. De drums knallen hypnotiserend en de blazers stuwen de verschillende ritmes perfect op.

Zoals het een goed Afrobeat ritme betaamt weten ze in het eerste nummer ‘Dirty Money’ de spanning langzaam op te bouwen. Eerst hoor je een duel tussen keyboard en de blazers, pas na twee minuten begint de zanger langzaam te zingen. Zijn vraag- en antwoordspel wordt perfect aangevuld door de blazers en het achtergrondkoortje. Tijdens opvolger ‘The Ratcatcher’ moet er zelfs bijna vijf minuten gewacht worden op de vocalen. Tegen die tijd ben je als luisteraar echter al zo het album in gezogen dat je er totaal geen erg meer in hebt.

Met het gelijknamige album weet Antibalas zichzelf weer actueel te maken. Het Afrobeat gezelschap laat horen alle kneepjes van het vak perfect te beheersen. Dat resulteert in een exotische Afrobeat mix die, net zoals de grootmeesters, er perfect in slaagt je als luisteraar te hypnotiseren en mee te nemen. Bovenal vormt de plaat de perfecte soundtrack voor de laatste tropische dagen die nog voor ons liggen. Dat de cd aan de korte kant is met slechts zes nummers is het enige smetje op het prachtige project.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Antibalas Label:Daptone Records
Cover C2C - Down The Road EP

C2C - Down The Road EPHet collectief C2C is, op het eerste gezicht, allesbehalve een gevestigde...