RECENSIE: Sean Rowe - The Salesman and the Sharke

Cover Sean Rowe - The Salesman and the Sharke
2012-09-03 Sean Rowe is een ‘naturalist’ en heeft zelfs op een Wildernis Survival School gezeten. Voor een van die survivalopleidingen heeft hij 24 dagen alleen in de wildernis moeten overleven. Je zou verwachten dat dit zweverige, blote voeten en panfluit-achtige muziek oplevert, maar Sean Rowe maakt goeie alternatieve folk liedjes. Zo te horen lust hij wel een goede whisky als hij ergens in een bos in zijn zelfgemaakte hutje zijn zelfgevangen konijntje zit op te peuzelen: hij heeft een mooie gruizige stem.

Die stem is wel het bekendste handelsmerk van Sean Rowe. Hij heeft een rauwe en lage stem, die soms wat aan Tom Waits en soms wat aan Joe Henry doet denken (beide labelgenoten). Ook de liedjes zijn mooi en zitten vakkundig in elkaar. Met The Salesman And The Shark heeft Sean Rowe zijn tweede soloalbum afgeleverd. Het is een sfeervol album waarop goed te horen is dat de band alles (grotendeels) live heeft opgenomen.

‘Bring Back The Night’ is de prachtige albumopener, met een jazzy geluid en met een lekker refrein. ‘Flying’ heeft dezelfde relaxte sfeer met contrabas, sfeervol gitaarwerk en mooie drums. Bij het nummer ‘Joe’s Cult’ is de sfeer ineens wat anders. Het is ritmischer en doet denken aan het recentere werk van Tom Waits, maar dan minder extreem. Het nummer onderbreekt de sfeervolle eerste nummers wel een beetje, maar zorgt er vervolgens ook voor dat het nummer ‘Signs’ weer goed binnenkomt. Het nummer gaat over overleden naasten en het verlangen om weer bij hen te zijn. De sfeer van het liedje is wat dromerig en blijft heel ingetogen.

‘Horses’ is een beetje een vreemde eend in de bijt. Het nummer is uptempo, met dreigende violen op de voorgrond en midden in het nummer valt het nummer even stil, om vervolgens weer de draad op te pakken. Het is een leuk nummer, maar toch met een heel andere sfeer dan de rest.
Ook na dit nummer vervolgt de plaat weer met rustigere en melancholische liedjes. ‘Long Way Home’ is een prachtige afsluiter van het album. Een verhalend liedje over een halfblinde oorlogsveteraan die onderweg is naar huis. Het nummer heeft een prachtige melodie, is heel goed gezongen en met piano en violen heel mooi uitgevoerd.

The Salesman And The Shark is een mooi album met prachtige liedjes van een begenadigd singer/songwriter. De twee stevigere liedjes maken dat de plaat niet geschikte is voor een zwoele zomeravond, maar geven het album wel meer dynamiek. De stem van Sean Rowe is geweldig en de liedjes zijn sterk: een erg goed album!
Recensent:Rients Kuik Artiest:Sean Rowe Label:Anti
Cover Glen Hansard - Rhythm And Repose

Glen Hansard - Rhythm and ReposeDe 42-jarige Ier Glen Hansard is vooral een singer-songwriter, maar hij mag...