RECENSIE: Jade Jackson - Wilderness

Ja Ja
2019-08-26 Dat er niet direct bij iedereen een belletje zal rinkelen bij de naam Jade Jackson is niet vreemd. Ondanks haar sterke debuutplaat van twee jaar geleden heeft haar naam in Nederland niet veel stof doen opwaaien. Het genre country doet wat dat betreft sowieso al niet veel in dit land, op bijvoorbeeld een Ilse de Lange na. Toch heeft Jackson veel moois te bieden, te beginnen met haar verschijning. De half-twintiger heeft een overtuigende sound met haar volwassen, soms raspende stem en het is te kort door de bocht om haar werk alleen het stempel country te geven. Ook op haar tweede album Wilderness bevatten de liedjes een rootsrocksound met hier en daar een ballad.

De uit Californië afkomstige Jackson neemt je op dit album mee door haar moeilijke tijd die zij een aantal jaren geleden heeft doorstaan. Na een val van grote hoogte tijdens een hiketocht volgde een traumatische blessure waarbij veel zaken in haar toekomst lang onzeker waren. Hierbij vocht ze onder andere tegen depressies en een eetstoornis. Zaken die ze op dit album durft te bespreken en haar persoonlijke verhaal vertellen. Al klinkt dat nogal zwaar, Jackson zingt het met haar prachtige stem onder regelmatige begeleiding van fijn gitaarwerk. Nummers met een stoer randje, dat ideaal lijkt te passen bij lange wegen door een uitgestrekt landschap, rijdend in een grote Amerikaanse bak.

Het autobiografische album begint sterk met het aanstekelijke ‘Bottle It Up’. De eerste paar nummers houdt ze het tempo hoog en zo ook de kwaliteit. In iedere song herken je de stijl van Jackson, zonder dat het echt gaat vervelen. Haar fijne stem zingt over haar leven vlak na haar ongeluk in ‘City Lights’, waarbij je direct begrijpt hoe snel een mensenleven op zijn kop kan staan. De rustigere nummers komen ook goed tot zijn recht en zorgen af en toe voor wat welkome tempowisselingen. Soms zijn het haast popsongs die ze maakt, soms bouwt ze nummers sterk op zoals in het mooie ‘Shiver’ of het meeslepende ‘Loneliness’.

Via deze tweede samenwerking met producer Mike Ness (zanger van de band Social Distortion) levert Jade Jackson een krachtig album af vol inhoud. Als persoon en met haar stem maakt de zangeres indruk en plaats je haar als muziekliefhebber niet zomaar in een hokje. Dat is ook weleens fijn. Heel erg fijn in dit geval.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:Jade Jackson Label:Anti
Cover Parachute - Parachute

Parachute - ParachuteAls je als band met enige regelmaat een prominente plaats in het...