RECENSIE: I The Exploder - Seperate Ways

Cover I The Exploder - Seperate Ways
2013-01-05 Wat in het vat zit verzuurt niet. Sinds 2007 heeft I The Exploder lopen broeden en is de bezetting veranderd met muzikanten die komen en gingen. Zoals het eigenlijk zo vaak gaat. Als er dan uiteindelijk toch een mooi zwikkie muzikanten bij elkaar gevonden wordt, zou de voorliefde voor het musiceren en de toewijding een mooie basis kunnen zijn voor een goede EP. En hoppa! Daar is Seperate Ways.

Zelf omschrijft de band zich als een mengsel van bands die hun roots voornamelijk hebben liggen in de jaren ’90, zoals Alice in Chains, Stone Temple Pilots en Queens Of The Stone Age. Het geluid ligt echter ook sterk verankerd in de jaren ‘80 hardrock van Mötley Crüe of zelfs W.A.S.P. Of met andere woorden; het gaspedaal wordt af en toe flink ingedrukt. En dat maakt deze EP tot een fijn product.

Want wat een lekkere spanningsbogen weet I The Exploder in hun songs te leggen. Hoewel de riffs af en toe redelijk bekend en rechtlijnig over lijken te komen, weet de band regelmatig een toffe twist aan de uitgesponnen nummers te geven. Opener ‘Unseen Men’ kickt er lekker snel in, zoals een goede opener betaamt, om langzaam en gedoseerd in een sleezy grungesong te veranderen. Titelsong ‘Seperate Ways’ is wat donkerder, klinkt prettig venijnig en heeft erg toffe zanglijnen, vooral in de breaks. Daarnaast verdient ‘A Storm Is Coming’ nog een aparte vermelding, door de zorgvuldigheid waarmee het wordt opgebouwd. Het nummer duurt vrij lang, maar dat voelt niet onaangenaam, doordat alle overgangen goed gedoseerd zijn.

Seperate Ways is gewoon een heel toffe EP geworden. Goed geproduceerd, lekkere riffs en goed uitgewerkte nummers die over het algemeen wat lang zijn, maar nergens de aandacht verliezen. Top!
Recensent:Siem Deutz Artiest:I The Exploder Label:Eigen Beheer
Cover Alice Russell - To Dust